4 vanliga fällor i mataffären

Din plan var att handla en nyttig middag, men plötsligt står du vid kassan med korgen full av chips och nästan inga grönsaker. Vi visar dig hur du undviker 4 vanliga fällor när du handlar mat.

Kvinna i mataffären köper frukt

GRÖNSAKSAVDELNINGEN – ligger som regel i början av butiken. Utnyttja det för att fylla korgen med nyttiga saker.

© iStock

En runda på mataffären kan snabbt bli lite av en prövning. Du går in med de bästa intentionerna om att köpa nyttiga och hållbara varor, men lockas av den ena frestelsen efter den andra. Vi listar 4 vanliga fällor i mataffären, så du kan undvika dem.

Fälla #1: Du glömmer att skriva en inköpslista

Impulsköp har en tendens att vara onyttiga, samtidigt som du ökar risken för matsvinn när du freestylar dina matinköp. Gör därför en inköpslista, och håll dig till den. Gör det lätt för dig själv genom att dela in din inköpslista i varukategorier, så du inte behöver springa runt mer än nödvändigt. Dra ev ett streck mellan varje kategori på listan.

Fälla #2: Du luras av förpackningen

En brun förpackning associerar vi konsumenter ofta med ekologi, och ekologi förknippar vi med ökad nyttighet. Men bara för att chipsen är förpackade i rustiskt papper, eller att mjölkchokladkakan paket är i dämpade färger så blir de två sakerna alltså inte nyttigare av det.

32 procent av svenskarna planerar mat för hela veckan och handlar 1-2 gånger i veckan. 9 procent bestämmer vad de ska äta när de väl är i mataffären.
— Källa: Food & Friends Matrapporten, 2021

Fälla #3: Du frestas av mängdrabatter

Trots att 3 för 2 kan låta som ett bra erbjudande, så fundera på om du faktiskt kommer att äta tre falukorvar under samma tid som du annars skulle ha ätit två. Sannolikheten är ganska stor för att de hamnar i soppåsen, eftersom de blir dåliga innan du hinner äta dem.

Fälla #4: Du handlar på tom mage

Flera studier har genom åren visat att de som är hungriga när de handlar gör fler impulsköp och köper mer onyttiga saker än de som är mätta när de handlar. En amerikansk studie från 2015, visade t ex att hungriga gäster i en galleria spenderade 64 procent mer pengar än mätta besökare.

Har du svårt att motstå frestelser så överväg att handla dina matvaror online. Enligt en stor studie får det dig att handla mindre godis, glass och kakor.
— Källa: Journal of Nutrition Education and Behavior, 2021

Lär dig mataffärens försäljningstekniker

Alla mataffärer har metoder för diskret manipulation – även kallat nudging – för att få oss konsumenter att handla så mycket som möjligt. Det kan vara bra att känna till teknikerna om du vill undvika att falla för dem och komma hem med mer än du hade tänkt och behöver.

Blommor uppmuntrar till att handla mer

Att både blommor och grönsaksavdelningen ofta är i början av en butik beror på att butiken hoppas att färgerna och dofterna ska göra dig på bra humör och göra dig sugen på att handla mer. Det kan du ju nyttja och gå direkt till grönsaksavdelningen och handla mest där.

Det du köper mest av står längst bort

Tänk om mjölken stod i början av butiken och du bara kunde ta din liter mellanmjölk och gå direkt till kassan? Nej, istället placerar butikerna medvetet de saker du köper mest av – mejeriprodukter och kött – längst bort så att du måste ta dig förbi alla frestelser innan du kommer till kassan igen.

De mest lockande varorna finns sist

Din förmåga att motstå frestelser sjunker i slutet av din tur i mataffären, så därför är godiset placerat närmast kassorna. Här har du ofta också tid att frestas, när du ändå står och väntar i kön.

Kasinoeffekten ska få dig att stanna längre

På samma sätt som kasinon är designade för att ge dig känslan av att vara bortom tid och rum, är matbutiker också byggda för att störa din tidsuppfattning. Ljus och musik ska få dig att stanna längre, och därmed handla mer.

Bake-off ska göra dig sugen på kakor

Dofter kan fresta, och nu när fler och fler mataffärer har en egen bake-off-avdelning, så doftar det förstås ofta nybakat och det kan vara svårt att motstå – ett smart trick!

Newsletter background