Vad ska jag äta före träningen?

Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska äta före träningen - tips?

Läs vad I FORMs expert rekommenderar dig att äta inför träningen.

Undvik att äta under timmarna före träningen. En energirik måltid kan nämligen ofta göra dig matt i knäna under de närmaste 30-45 minuterna efter intaget, samtidigt som du riskerar att få ont i magen under träningen.

Satsa hellre på att äta en rejäl måltid två till tre timmar innan du ska dra nytta av energin. Maten bör inte vara för fet, utan i stället bestå av massor av kolhydrater och en ordentlig portion protein. Många löpare, bollspelare och andra som utövar sporter med löpning och hopp undviker mjölkprodukter timmarna före träningen, eftersom det ofta kan ge upphov till dålig mage under träningen.

En god och "säker" måltid kan till exempel vara några skivor grovt bröd med skinka, kalkon eller liknande, ett par glas vatten och lite frukt.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background