Du kan med fördel variera din löpning med gång – och byta ut juicen mot färsk frukt!

Spring dig smal - så ska du äta

Springer du för att gå ner i vikt kan du sätta igång viktminskningen på allvar genom att också hålla fokus på din kost

19 oktober 2011 av I FORM

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >


Om du tar dig an det på rätt sätt, hjälper kosten dig också att hålla svälten stången samtidigt som formen åker i höjden. Viktigt i det sammanhanget är både mängden och sammansättningen av kosten, men också rätt timing av när du äter olika råvaror.

Före träning:
Tränar du på morgonen är det mest praktiskt att börja med en halv banan och ett glas vatten. Annars är det optimalt att äta två timmar innan du ska träna. Maten ska ge bränsle till hela din träning, och här är ett äpple inte tillräckligt. Du ska antingen ladda upp med ett vanligt huvudmål eller en mindre före träningen-måltid.

3 optimala före träningen-måltider:

  • En halv avokado + 50 gram mager keso + 100–125 gram färsk frukt.
  • 1 skiva rågbröd med 40–50 gram magert köttpålägg + 150 gram snacksgrönsaker
  • 1–2 dl A-fil med 1–2 msk grov müsli


Efter träning:

Direkt efter träningen är det viktigt att du följer upp med ännu en liten måltid. En god lösning är att lägga träningen så att du helt naturligt äter ett huvudmål inom den första timman efter träningen. Alternativt kan du ta en före träningen-måltid och komplettera med ett lite större huvudmål senare.

Spara kalorier:
För att gå ner i vikt ska du avstå från kalorierna. Prova att i ett par dagar skriva ner allt som du äter under dagen. På så sätt börjar du mer automatiskt tänka mer på vad du stoppar i munnen och det blir lätt för dig att se var du kan minska på kalorier.

....

Vill du få en överblick över ditt kaloriintag under dagen?

Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten kan I FORM Kostdagbok användas som redskap för att hålla koll på din kost och ditt kaloriintag.

Prova I FORM Kostdagbok här

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar