Så undviker du överätning efter träning

Var lite försiktig med portionerna när du kommer hem från träningen. En studie har visat att du äter mer än du har förbränt. Vi lär dig knepen på hur du undviker den negativa spiralen.

Ett kanadensiskt forskarlag lät en grupp personer cykla en runda, där de förbrände 200 respektive 300 kcal och lät dem sedan äta tills de ansåg att deras energibehov var täckt.

De åt 557 respektive 607 kcal – dubbelt så mycket som de hade förbränt.

Följ de här smarta tipsen för att undvika att överäta efter passet.

    1. Kom ihåg att man är benägen att äta för mycket efter träning. När du är uppmärksam på fällan kan du mycket lättare undvika att falla i den.
    1. Ät precis uppmätta mängder – lita inte på din hungerkänsla.
    1. Drick vatten i stället för läsk och saft. Då sparar du kalorier.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background