Så ska du äta 4 dagar före ett lopp

Det är viktigt att tanka upp med proteinämnet kasein, som bl a finns i skyr och keso, innan du går och lägger dig, då det sätter igång din återhämtning.

Skål med yoghurt och bär, kasein.

Så ska du äta 4 dagar innan ett lopp

  • Frukost: 2 dl havregrynsgröt med mjölk och en näve mandlar och russin på. Drick en stor kopp te till.

  • Förmiddag: Ett hårdkokt ägg + 2–3 morötter tar dig fint genom förmiddagen. Drick 2 dl vätska till.

  • Lunch: Ät fet fisk, t ex inlagd sill med lökringar på en tjock skiva rågbröd. Komplettera med råkost på blomkålsbuketter och paprika. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) till maten.

  • Eftermiddag: 1 dl grekisk yoghurt, 10 %, med 50 gram bär och lite akaciahonung. Drick 2 dl vätska till.

  • Kväll: 300–400 gram ugnsbakade rotfrukter, som du blandar i en fryspåse med 1 msk rapsolja. Servera en bit nötkött till och en tomatsås på hela skalade tomater, tomatpuré, lök och kryddor. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) till maten

  • Sen kväll: En smoothie på 200 gram bär, 1,5–2 dl skyr, lite äppeljuice och ev vatten.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background