Så ska du äta 4 dagar före ett lopp

Det är viktigt att tanka upp med proteinämnet kasein, som bl a finns i skyr och keso, innan du går och lägger dig, då det sätter igång din återhämtning.

Skål med yoghurt och bär, kasein.

Så ska du äta 4 dagar innan ett lopp

  • Frukost: 2 dl havregrynsgröt med mjölk och en näve mandlar och russin på. Drick en stor kopp te till.

  • Förmiddag: Ett hårdkokt ägg + 2–3 morötter tar dig fint genom förmiddagen. Drick 2 dl vätska till.

  • Lunch: Ät fet fisk, t ex inlagd sill med lökringar på en tjock skiva rågbröd. Komplettera med råkost på blomkålsbuketter och paprika. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) till maten.

  • Eftermiddag: 1 dl grekisk yoghurt, 10 %, med 50 gram bär och lite akaciahonung. Drick 2 dl vätska till.

  • Kväll: 300–400 gram ugnsbakade rotfrukter, som du blandar i en fryspåse med 1 msk rapsolja. Servera en bit nötkött till och en tomatsås på hela skalade tomater, tomatpuré, lök och kryddor. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) till maten

  • Sen kväll: En smoothie på 200 gram bär, 1,5–2 dl skyr, lite äppeljuice och ev vatten.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background