Bli pigg efter träningen med en slurk varje kvart

Om du tar det lugnt när du fyller på energi efter träningen främjar du återhämtningen, visar en studie.

Vänta en sekund innan du sätter flaskan till munnen och slukar all din energidryck på en minut efter ett svettdrypande träningspass.

Din återhämtning blir, enligt en färsk studie, extra effektiv om du timmarna efter träning dricker, eller äter, dina kolhydrater i ett lugnt tempo – klunk för klunk med en kvarts mellanrum. Då kan kroppen bäst fylla reserverna igen, påstår engelska forskare.

Det allra viktigaste för din återhämtning är att du får kolhydrater och lite proteiner, senast 30 minuter efter att du har tränat. Det fungerar – även om du inte bryr dig om att dela upp det i portioner.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background