Bli pigg efter träningen med en slurk varje kvart

Om du tar det lugnt när du fyller på energi efter träningen främjar du återhämtningen, visar en studie.

Vänta en sekund innan du sätter flaskan till munnen och slukar all din energidryck på en minut efter ett svettdrypande träningspass.

Din återhämtning blir, enligt en färsk studie, extra effektiv om du timmarna efter träning dricker, eller äter, dina kolhydrater i ett lugnt tempo – klunk för klunk med en kvarts mellanrum. Då kan kroppen bäst fylla reserverna igen, påstår engelska forskare.

Det allra viktigaste för din återhämtning är att du får kolhydrater och lite proteiner, senast 30 minuter efter att du har tränat. Det fungerar – även om du inte bryr dig om att dela upp det i portioner.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background