Så reagerar kroppen på vätskebrist

Vätskebrist ska tas på allvar, det försämrar din prestationsförmåga och i värsta fall kan vätskebrist leda till uttorkning. Lär dig vilka tecken på vätskebrist du ska vara uppmärksam på.

När du lider av vätskebrist blir du först mycket trött. Kroppen tål en viss grad av vätskebrist, men om du förlorar vätska motsvarande 1–5 procent av din kroppsvikt börjar det uppstå tecken på reell vätskebrist; uttorkning.

En vätskebrist på bara en liter är tillräckligt för att sänka din prestationsförmåga. Om du tränar är det därför extra viktigt att du ser till att få i dig tillräckligt med vätska så att du inte riskerar att drabbas av vätskebrist.

Är du osäker på om du lider av vätskebrist? De första tecknen på vätskebrist är törst, milt obehag, bristande aptit, rodnad, trötthet, ökad puls, illamående och höjd temperatur.

Vid ytterligare vätskebrist kan det bland annat uppstå yrsel, huvudvärk och stickningar i musklerna.

Kraftig vätskebrist och uttorkning är livshotande.

LÄS OCKSÅ: 7 konstiga tecken på att du är uttorkad

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background