Motion och undervikt

Motionerar du mycket kan det vara en förklaring till att du väger för lite. Två timmars intensiv motion kan fördubbla ditt dagliga energibehov. Ska du träna mycket är du tvungen att äta mycket.

I synnerhet konditionsidrott som löpning, cykling, simning och triathlon förbränner mycket fett. Utövar du någon av dessa sportgrenar bör du överväga att dra ned på träningen för att gå upp i vikt.

Utöver att motionera har undersökningar visat att underviktiga personer som regel är mycket aktiva. De har svårt att sitta stilla och är ständigt i rörelse. Den kroniska aktiviteten ökar förbränningen och försvårar en viktuppgång.

Lösningen på problemet är att ta det lugnt. Ta dig tid att sitta i soffan och läsa en bok eller titta på tv. Din energiförbrukning när du ser på tv är på samma nivå som när du sover. Om du dessutom dricker läsk och äter chips är sannolikheten att du får lite hull på revbenen ännu större.

Hur räknar du ut ditt BMI-värde?

Styrketräning kan vara en lösning

Kan du omöjligt sitta stilla så använd tiden till att göra något nyttigt; som att till exempel laga mat eller styrketräna.

Styrketräning kan vara en lösning på problemet med undervikt. Får du större muskler ser du också fylligare ut.

Undvik löpband och cyklar, de är för dem som vill gå ned i vikt eller som ska förbättra sin kondition. Aerobics och spinning bör du också undvika. Energiförbrukningen är för hög.

Vad din kropp behöver är högintensiv belastning under kort tid. Muskler växer när de pressas, därför är styrketräning med tunga vikter och få repetioner den perfekta träningsformen. Du kan be en instruktör att skräddarsy ett program som tränar just de delar av kroppen som är smalast. På så sätt blir din kropp symmetrisk och formen kommer att uppfattas som mer harmonisk.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background