Julfälla: Du proppar dig full julafton

Så här gör du för att undvika att få i dig tusentals kalorier av bara farten när julbordet har dukats fram.

6 december 2010 av I FORM

Julmiddagen kan innehålla 2 000 kalorier, det är lika mycket som en normalviktig kvinna behöver på ett dygn.

Så förebygger du:

  • 1. Innan du sätter dig till bords kan du ha bestämt dig för vilken strategi du ska äta efter, och vilka rätter, sötsaker och drycker du helst vill ha. Njut av favoriterna och undvik sådant som inte är så viktigt.
  • 2. Drick två glas vatten en kvart före måltiden, det mättar. Då kan du njuta av favoriträtterna och ändå inta färre kalorier. Du kan därigenom minska med omkring 300 kcal.
  • 3. Se till att det finns rikligt med goda grönsaker på bordet, till exempel en hemlagad rödkålssallad, och ät en stor portion av den.
  • 4. Drick inte alkohol när magen är tom. Det stimulerar aptiten och gör att du äter för mycket.
  • 5. Ät två stora råa morötter en halvtimme innan ni sätter er till bords.
  • 6. Ät mindre portioner, julmat är också gott i små mängder. Ju mer du lägger upp på tallriken varje gång, desto mer äter du. Fokusera på kvalitet framför kvantitet.
  • 7. Ta pauser. Mättnaden är minst 15 minuter försenad jämfört med när maten äts. Lägg därför ner besticken emellanåt när du tuggar och delta i bordssamtalet. Skratta och sjung. Drick ett glas vatten. Då äter du långsammare och inte för mycket.


Nödplan – om du misslyckas:

Om du har ätit för mycket kan det hjälpa om du rör på dig och får frisk luft. Föreslå att ni ska ta en gemensam promenad.

Dansa bort kalorierna runt om granen, men betänk det krävs 13 timmars dans runt granen för att förbränna en vanlig julmiddag! Det motsvarar 4 000 varv runt julgranen, och under den tiden hinner du sjunga cirka 275 julsånger!

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar