Tre valnötshalvor

Valnötter är perfekta för kolesterolvärdet.

© iStock

Så äter du dig till ett sundare kolesterolvärde

För mycket kolesterol kan sätta sig på insidan av dina blodkärl och det ökar risken för blodproppar. Men lyckligtvis kan du äta dig till ett kolesterolvärde i toppform.

18 februari 2016

Man pratar särskilt om två sorters kolesterol, nämligen LDL och HDL. LDL är det onda kolesterolet vi gärna vill ha mindre av, då det har en tendens att sätta sig i blodkärlen.

HDL däremot fungerar som en slags sopgubbe som transporterar bort dåligt kolesterol från blodkärlen. En dålig kolesterolbalans märks inte förrän det är för sent, men som tur är kan du äta dig till mer av det goda och mindre av det dåliga kolesterolet.

Välj valnötter

Uhmmmm…var generös med valnötterna när du vill ha lite krispig topping på yoghurten eller bara är lite sugen. En daglig näve av de små hjärnformade godbitarna sänker enligt flera stora undersökningar mängden dåligt kolesterol i blodet. Mandlar har samma goda effekt. Orsaken är att nötter och mandlar innehåller sunda fettsyror och massor av fibrer.

Ät havregryn

En stor portion havregrynsgröt på morgonen sänker ditt LDL-kolesterolvärde med i genomsnitt fem procent. Havregryn är nämligen proppfyllda med en särskild sorts kostfibrer som heter betaglukaner, vilka begränsar upptaget av kolesterol i blodet.

Drick lite rödvin

Ett halvt till ett helt glas rödvin om dagen skyddar hjärtat. Vinet ökar både mängden av det goda kolesterolet i blodet och minskar de skadliga effekterna av det dåliga kolesterolet. Dessvärre går det inte att spara på rödvinet och dricka hela flaskan på fredag kväll. Så snart du överskrider den rekommenderade mängden försvinner bonuseffekterna och du får istället en ökad risk för cancer.

Satsa på mycket grönt

Grönsaker och frukt innehåller massor av antioxidanter som minskar de skador som LDL-kolesterolet orsakar i din kropp. Ät dem i alla regnbågens färger och låt bli att skala t ex äpplen och päron, då de flesta antioxidanter sitter precis under skalet.

Olivolja är toppen

Byter du ut solrosoljan mot olivolja, får du mer av det goda HDL-kolesterolet i blodet. Samtidigt bygger oljan upp dina cellväggar och gör dem starka och motståndskraftiga. Använd olivolja både som dressing och till stekning och bakning, då de många enkelomättade fettsyrorna i oljan gör den värmestabil.

Ta en kopp te

Två till tre koppar grönt te om dagen utvidgar dina blodkärl och sänker ditt kolesterolvärde, visar studier. Drick det helst mellan måltiderna, då te innehåller ämnen som hämmar upptaget av det järn som finns i maten.

Mumsa på choklad

Choklad innehåller en massa antioxidanter i form av flavonoider och undersökningar visar att när du äter choklad regelbundet så gagnar det ditt kolesterolvärde. Choklad sänker samtidigt blodtrycket och stärker det tunna lagret med celler som sitter på insidan av blodkärlen, så kolesterolet inte fastnar. Välj mörk choklad med en hög kakaoprocent för att få så mycket bra ämnen som möjligt.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar