Ät som en japan och lev längre

Kvinna med sushi

Japanska kostvanor förlänger livet.

© Istock

Älskar du fisk kan du lugnt läsa vidare. Ny forskning visar att en traditionell japansk diet med massor av fisk kan förlänga livet.

I en ny studie från National Center for Global Health and Medicine i Tokyo ser man hur vuxna japaner, som äter traditionellt japanskt, har 15 % lägre risk att dö över en period på 15 år. Studien bygger på fakta från 36 000 män och 42 000 kvinnor från Japan.

– Våra resultat, tillsammans med tidigare studier, visar att en diet med ett högt intag av bland annat fisk och kött, kan minska risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar i sydostasiatiska befolkningar, berättar forskarna enligt lifescience.com.

Japanarnas kost innehåller utöver stora mängder fisk också många grönsaker. Och de äter massor av detta. Faktiskt äter en japan i genomsnitt 100 gram fisk om dagen, medan vi svenskar får i oss ynka 17 gram. Dessutom får de i sig 400 gram grönsaker dagligen, medan vi svenskar endast äter 140 gram.

Nej till dessert

En annan orsak till att japanarna kastar in handduken senare, är enligt näringsexperten Sachiko Kuramoto också deras begränsade intag av andra populära, västliga matvaror.

– Bröd är inte stort i Japan, liksom dessert, godis och kakor inte heller är det. Japanare skulle heller aldrig komma på tanken att äta två äpplen, utan nöjer sig kanske med två skivor. Och de använder i stort sett aldrig sås, dressing eller smör i maten.

Enligt Sachiko Kuramoto är japanare bättre på att njuta av sina måltider, liksom de inte tänker på mat mellan dagens tre måltider.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen