5 inköpsvanor som hjälper dig att bli sundare

På din väg genom matbutikens gångar kan det landa många osunda frestelser i kundvagnen. Här visar vi hur du tar dig sundare genom matbutiken.

Kvinna som handlar.

ISTOCK 105644366 Du gör de bästa valen i början när du handlar, så gå till grönsaksdisken först.

© iStock

Du skulle egentligen bara ha en liter mjölk och lite grönsaker till middagen, men plötsligt ligger det en påse smågodis i kundkorgen. Men det var ju faktiskt extrapris!

Händer det dig ofta? Det kan vi verkligen förstå! För matbutikerna försöker hela tiden att få dig köpa sådant som du egentligen inte behöver. Lyckligtvis finns det ett sätt att undvika alla frestelser. Se bara här!

1. Planera inköpsrundan

Handla när du redan är mätt och gå efter en tydlig inköpslista. Smart är att dela in den i kategorier, t ex ”frukt och grönt”, ”mejeriprodukter” och ”frysvaror”. Genom att planera exakt hur du ska gå genom mataffären kan du också enkelt undvika godisavdelningen.

2. Handla själv

Låt en person står för inköpen hemma och gärna en med stark karaktär. Ju fler händer som fyller kundvagnen, desto fler onödiga inköp blir det.

3. Ta en liten korg

Ju större korgen är, desto fler onyttiga saker riskerar du att få med dig hem. Om det räcker med en korg så välj en utan hjul. Då känner du hela tiden hur mycket du har handlat.

4. Dela in kundvagnen

Reservera den ena halvan av kundvagnen för frukt och grönt. Det ökar sannolikheten för att du också handlar och äter mer grönsaker.

5. Köp inte mer än du behöver

Har du ett överflöd av chips och läsk hemma i köksskåpen äter du automatiskt mer osunt. Håll dig borta från två för en-rabatter även om det finns pengar att spara.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Styrkeövningar

1. december

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen