Jag äter för mycket!

Jag är en 21-årig kille som äter alldeles för mycket. Till lunch kan jag lätt trycka i mig 15 mackor. Jag är 181 cm lång och väger 78,5 kilo mot 71-75 tidigare. Förr spelade jag handboll och sprang mycket. På senare år har jag gått över till styrketräning.

Att väga 78,5 kilo är inte så mycket om du är 1,81 lång och styrketränar. Som du säkert vet, så ökar muskelmassan av styrketräning och muskler väger mer än fett. Du behöver alltså inte gripas av panik på grund av vikten.

Om du ändå tycker att du äter för mycket, så beror det kanske på att styrketräning i likhet med andra typer av intensiv fysisk aktivitet kan verka aptitstimulerande. Man misstänker att träning med hög aktivitet gör att man äter mer och att man även i högre grad vill ha fet mat.

Så vitt vi kan förstå, så har du ändrat träningsmönster så att din totala träningsmängd har blivit mindre. Å andra sidan tränar du nog intensivare. Samtidigt hade du säkert vant dig vid att äta stora mängder mat tidigare. Idrottsmän som drar ner på träningen utan att förändra sina kostvanor går väldigt ofta upp i vikt.

Vill du absolut gå ner i vikt, kan du göra så här:

  • Träna mindre styrketräning och spring mer.
  • Sänk farten när du är ute och springer och öka i stället den tid du springer. Fortsätt till exempel med samma distans, men spring långsammare.
  • Ät mer frukt och grönsaker. De gör dig mätt utan att du blir däst, så du kan tillfredsställa ditt behov av att äta stora mängder mat.
  • Ät så lite fett som överhuvud taget är möjligt.
  • Ät grovt, det vill säga fullkornsprodukter och grova grönsaker, i stället för siktmjöl och salladsgrönsaker.
  • Ät mer proteiner i form av magert kött, fisk och fågel. Proteiner mättar bättre än kolhydrater och fett.
De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen