Jag äter för mycket!

Jag är en 21-årig kille som äter alldeles för mycket. Till lunch kan jag lätt trycka i mig 15 mackor. Jag är 181 cm lång och väger 78,5 kilo mot 71-75 tidigare. Förr spelade jag handboll och sprang mycket. På senare år har jag gått över till styrketräning.

Att väga 78,5 kilo är inte så mycket om du är 1,81 lång och styrketränar. Som du säkert vet, så ökar muskelmassan av styrketräning och muskler väger mer än fett. Du behöver alltså inte gripas av panik på grund av vikten.

Om du ändå tycker att du äter för mycket, så beror det kanske på att styrketräning i likhet med andra typer av intensiv fysisk aktivitet kan verka aptitstimulerande. Man misstänker att träning med hög aktivitet gör att man äter mer och att man även i högre grad vill ha fet mat.

Så vitt vi kan förstå, så har du ändrat träningsmönster så att din totala träningsmängd har blivit mindre. Å andra sidan tränar du nog intensivare. Samtidigt hade du säkert vant dig vid att äta stora mängder mat tidigare. Idrottsmän som drar ner på träningen utan att förändra sina kostvanor går väldigt ofta upp i vikt.

Vill du absolut gå ner i vikt, kan du göra så här:

  • Träna mindre styrketräning och spring mer.
  • Sänk farten när du är ute och springer och öka i stället den tid du springer. Fortsätt till exempel med samma distans, men spring långsammare.
  • Ät mer frukt och grönsaker. De gör dig mätt utan att du blir däst, så du kan tillfredsställa ditt behov av att äta stora mängder mat.
  • Ät så lite fett som överhuvud taget är möjligt.
  • Ät grovt, det vill säga fullkornsprodukter och grova grönsaker, i stället för siktmjöl och salladsgrönsaker.
  • Ät mer proteiner i form av magert kött, fisk och fågel. Proteiner mättar bättre än kolhydrater och fett.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background