Frukter och grönsaker
Frukter och grönsakerÄt gärna – men var försiktig med mängden.

Söta frukter och grönsaker

Frukt och grönt innehåller naturligt fruktos, men då fruktosen här intas ihop med stora mängder fibrer och andra nyttiga ämnen, har den inte samma skadliga verkan som fruktos i t ex juice och kakor.

1 september 2014 av I FORM-redaktionen

Var försiktig med dessa

Frukt

Färsk frukt är nyttig och full av goda ämnen, så det finns ingen anledning att undvika den! Men det kan vara en bra idé att hålla nere mängden till cirka två frukter om dagen – särskilt om du vill gå ner i vikt. Du kan också vara uppmärksam på vilka frukter som innehåller mest fruktos. I frukter som äpplen, päron och vindruvor finns det relativt mycket fruktos, medan plommon, persikor och apelsiner är bättre val.

Grönsaker

Innehållet av fruktos i grönsaker är generellt något mindre än i frukt. Därför är också grönsaker att föredra framför stora mängder frukt. Du får således i dig betydligt mindre fruktos, om du väljer att tugga på en söt morot istället för på ett äpple. Du kan med gott samvete frossa loss på alla de grönsaker du gillar.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar