Söta frukter och grönsaker

Frukt och grönt innehåller naturligt fruktos, men då fruktosen här intas ihop med stora mängder fibrer och andra nyttiga ämnen, har den inte samma skadliga verkan som fruktos i t ex juice och kakor.

Frukter och grönsaker

FRUKTER OCH GRÖNSAKER Ät gärna – men var försiktig med mängden.

Var försiktig med dessa

Frukt

Färsk frukt är nyttig och full av goda ämnen, så det finns ingen anledning att undvika den! Men det kan vara en bra idé att hålla nere mängden till cirka två frukter om dagen – särskilt om du vill gå ner i vikt. Du kan också vara uppmärksam på vilka frukter som innehåller mest fruktos. I frukter som äpplen, päron och vindruvor finns det relativt mycket fruktos, medan plommon, persikor och apelsiner är bättre val.

Grönsaker

Innehållet av fruktos i grönsaker är generellt något mindre än i frukt. Därför är också grönsaker att föredra framför stora mängder frukt. Du får således i dig betydligt mindre fruktos, om du väljer att tugga på en söt morot istället för på ett äpple. Du kan med gott samvete frossa loss på alla de grönsaker du gillar.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background