De bästa selenkällorna

  • Fisk och skaldjur (selen omsätts naturligt i havsmiljön) - cirka 20-30 mikrogram per 100 gram.
  • Kött (framför allt kyckling, nöt- och griskött) och inälvsmat (lever och njure) - cirka 10 mikrogram per 100 gram.
  • Ägg - ca 25 mikrogram per 100 gram.
  • Paranötter - ca 103 mikrogram per 100 gram.

LÄS OCKSÅ: Får du i dig tillräckligt mycket selen?

Den svenska kosten är förhållandevis fattig på selen. Undersökningar har visat att svensk kost ger mellan 30 och
40 mikrogram per dag hos vuxna. Fisk bidrar med 25 procent, kött och inälvsmat med drygt 20 procent, mjölk och ost med knappt 20 procent samt ägg med cirka 15 procent.
Inhemska grönsaker är fattiga på selen, halterna i importerade grönsaker varierar beroende på ursprung.

Enklaste sättet att öka selenintaget är att äta mer fisk och skaldjur, inälvsmat och magert kött, speciellt vilt.

Källa: Livsmedelsverket

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background