riskakor

Riskakor har väldigt lågt kaloriinnehåll, bara cirka 35 kalorier per kaka. 

5 sunda snacks

Visst finns det sundare alternativ till nougat och lösgodis!

5 maj 2011

1. Choklad

Ger dig mättnadskänsla på färre kalorier. Och tar du till exempel 2-3 bitar av en riktigt god, mörk choklad istället för en näve sega gubbar slipper du även en massa märkliga färgämnen och en produkt som i stort sett bara består av socker. Mörk choklad innehåller en rad sunda ämnen som flavonoider och polyfenoler som bekämpar skadliga fria radikaler i kroppen. Många kan dessutom tillfredsställa sitt sockersug med bara ett par små bitar.

2. Riskakor

Välj riskakor som eftermiddagssnack istället för korv med bröd eller godis – så får du snabbt kontroll över kalorierna. Riskakor har väldigt lågt kaloriinnehåll, bara cirka 35 kalorier per kaka, och fettinnehållet ligger också det i botten. Fördelen med att välja en riskaka är att den mättar och du låter dig därmed inte frestas lika lätt av onyttigt småtuggande.

Nackdelen med riskakor är att de inte innehåller speciellt mycket näring, det gäller även riskakor som är gjorda på brunt ris. De innehåller nästan inga vitaminer eller fibrer alls, däremot mycket kolhydrater.

3. Torkad frukt

Torkad frukt är bra både för kroppen och för midjemåttet – så skäm bort dig själv med dadlar, aprikoser, russin, fikon och torkad ananas. Men ät i måttliga mängder, mycket av det vi köper i butikerna har tillsatt socker.

4. Nötter

Chips kan med fördel bytas ut mot microvågspopcorn – de innehåller långt mindre mättat fett. En skål med en saltfattig nötblandning är dock ett ännu sundare val, men håll igen lite på mängden, kaloriinnehållet i nötter är relativt högt.

5. Knäckebröd

Ett knäckebröd är perfekt som eftermiddagssnack – det är lågt på kalorier samtidigt som det håller både din energi och ditt blodsocker uppe. Knäckebrödet hjälper dig helt enkelt att undvika att gå loss på osunda lösningar som godis. Du kan också göra knäckemackan mer mättande med ett tunt lager jordnötssmör, då får du även i dig proteiner och hjärtvänliga fleromättade fettsyror.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar