3 tips till att äta renare

Tiden är ute för pulvermixer, färdigrätter och pålägg med kemiska tillsatser. Vi vill tillbaka till ren och hälsosam mat. Här får du tre tips som hjälper dig att äta renare.

Vinsterna med att äta renare kan göras lång: Du får i dig mindre salt och socker och därmed sänker du risken för fetma, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Då processade matvaror som pålägg, korv och färdigrätter ofta även innehåller onyttiga och cancerframkallande tilllsatsämnen, undviker du också den risken.

Vi ger dig tre tumregler när du vill leva mer naturligt:

1. Köp mat som du i princip kan plocka eller fånga själv

Du undviker en massa tillsatt salt, socker och stärkelse, när du tar bort köpekakor och vårrullar från inköpslistan och ersätter det med kött och grönt – och det blir med största sannolikhet lättare att hålla formen. När färdigmaten försvinner från menyn, slipper även kroppen få i sig mängder med tillsatsämnen.

2. Handla ekologiskt

Fettsyresammansättningen är ofta mer naturlig i ekologiska produkter. Till exempel får ekologisk choklad endast innehålla kakaosmör, medan konventionell choklad får tillsättas palmolja. Varken konstgödsel eller bekämpningsmedel får användas vid framställning av ekologiska spannmål, frukt och grönt.

Reglerna för användning av antibiotika i ekologiska djurbestånd är mycket strängare. Konventionella grisar behandlas med 15 gånger så mycket antibiotika som ekologiska grisar.

Du får i dig färre E-nummer. Det finns över 300 olika, godkända tillsatsämnen, men i ekologisk produktion är det bara tillåtet att använda 40 av dem.

3. Skippa sparris från Peru och tomater från Spanien

Svenskt frukt och grönt innehåller färre pesticidrester än importerat frukt och grönt. Vitaminerna bevaras bättre och råvarorna ytbehandlas inte, eftersom lokalt frukt och grönt inte ska transporteras så långt. När du väljer svenskt frukt och grönt får du i dig ett bredare spektrum av vitaminer, mineraler och kostfibrer, eftersom utbudet varierar med säsongen.

En huvudregel att komma ihåg:

När du äter varierat får du i dig mindre mängder av olika tillsatsämnen – de flesta tillsatsämnen är främst skadliga i stora mängder.

Salt – vad är det och vad gör det med kroppen?

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen