13 superenkla genvägar till att äta sundare

Små kostförändringar kan göra stor skillnad när du vill leva sundare. Här har vi samlat 13 smarta tips.

Kvinna står i köket och lagar mat

Även små förändringar i dina dagliga mat- och dryckesvanor kan göra stor skillnad om du vill ha en sundare vardag. Vi har samlat 13 smarta tips.

13 superenkla genvägar till en sundare kost

1. Ät ägg till frukost

Om du byter ut din stärkelserika frukost mot en med ägg, till exempel en omelett, blir du mättare. De ovala hälsobomberna är nämligen fullspäckade med mättande proteiner, och bidrar dessutom med järn samt vitamin E och D.

2. Skär små tårtbitar

Oavsett hur stora tårtbitar du väljer kommer din hjärna att förknippa det med en portion varje gång du tar en bit. På så sätt lurar du dig själv till att minska ditt socker intag, utan att det känns som att du har ätit mindre tårta.

3. Byt ut smöret

Lägg på mosad avokado eller lite majonnäs om du inte kan vara utan fett på dina rågbrödmackor. Till skillnad från smör fungerar denna typ av fett, så kallat MUFA-fett, antiinflammatoriskt och har bland annat också visat sig vara bra för hjärtat.

4. Söta med banan

Byt ut en del av det raffinerade sockret i dina bakverk mot banan mos. Den gula superfrukten är rik på fruktsocker som ger dina kakor en naturlig sötma. Och som bonus får du både massor av vitamin B och även lite vitamin A och C.

5. Ät potatisen med skalet på

Förutom kostfibrer får du även fler av de B- och C- vitaminer som sitter i skalet eller precis under skalet. Som bonus sparar du också tid genom att du slipper skala potatisen.

5. Drick ur mindre glas

Stora glas lurar dig att tro att det är mindre i dem än det faktiskt är. Det kan göra att du får i dig fler flytande kalorier. Välj därför hellre smalare glas till läsk, juice och chokladmjölk, och spara de större glasen till vattnet.

6. Beställ en måltidskasse

Du sparar tid genom att få dina matvaror levererade till dörren och slipper samtidigt fundera på vad du ska laga till middag. Två flugor i en smäll alltså!

7. Frys in frukt

Frysta bananskivor, vindruvor eller bär smakar härligt och är samtidigt ett utmärkt sätt att slippa kasta mat. Njut av frukten som en typ av nyttigt ”godis” eller använd den i smoothies.

8. Ät ett mellanmål

Ett nyttigt mål på eftermiddagen håller ditt blodsocker stabilt och hungern borta så att du undviker ett sockerfall före kvällsmaten. En skiva rågbröd med magert köttpålägg och ett par morötter är perfekt om det ska vara snabbt och enkelt.

9. Lägg ner besticken efter varje tugga

Det gör att du äter långsammare och minskar risken att du äter för mycket.

10. Ät det godaste först

Om du sparar det bästa till sist är sannolikheten större att du äter upp allt på tallriken även om du redan är mätt.

12. Organisera ditt kylskåp

Ställ de nyttigaste livsmedlen i ögonhöjd, så att de syns, och göm undan de onyttigare produkterna. På så vis blir du inte frestad i onödan varje gång du öppnar kylskåpet. Du kan till exempel förvara onyttig mat i burkar som inte är genomskinliga.

13. Drick mindre läsk

Gör det till en vana att bara ha en burk läsk i kylen i taget. Det ökar chansen för att du bara dricker den när du verkligen känner att det är värt det, jämfört med om du har 24 burkar på kylning.

LÄS OCKSÅ: Så äter du en antiinflammatorisk kost

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background