13 superenkla genvägar till att äta sundare

Små kostförändringar kan göra stor skillnad när du vill leva sundare. Här har vi samlat 13 smarta tips.

Kvinna står i köket och lagar mat

Även små förändringar i dina dagliga mat- och dryckesvanor kan göra stor skillnad om du vill ha en sundare vardag. Vi har samlat 13 smarta tips.

13 superenkla genvägar till en sundare kost

1. Ät ägg till frukost

Om du byter ut din stärkelserika frukost mot en med ägg, till exempel en omelett, blir du mättare. De ovala hälsobomberna är nämligen fullspäckade med mättande proteiner, och bidrar dessutom med järn samt vitamin E och D.

2. Skär små tårtbitar

Oavsett hur stora tårtbitar du väljer kommer din hjärna att förknippa det med en portion varje gång du tar en bit. På så sätt lurar du dig själv till att minska ditt socker intag, utan att det känns som att du har ätit mindre tårta.

3. Byt ut smöret

Lägg på mosad avokado eller lite majonnäs om du inte kan vara utan fett på dina rågbrödmackor. Till skillnad från smör fungerar denna typ av fett, så kallat MUFA-fett, antiinflammatoriskt och har bland annat också visat sig vara bra för hjärtat.

4. Söta med banan

Byt ut en del av det raffinerade sockret i dina bakverk mot banan mos. Den gula superfrukten är rik på fruktsocker som ger dina kakor en naturlig sötma. Och som bonus får du både massor av vitamin B och även lite vitamin A och C.

5. Ät potatisen med skalet på

Förutom kostfibrer får du även fler av de B- och C- vitaminer som sitter i skalet eller precis under skalet. Som bonus sparar du också tid genom att du slipper skala potatisen.

5. Drick ur mindre glas

Stora glas lurar dig att tro att det är mindre i dem än det faktiskt är. Det kan göra att du får i dig fler flytande kalorier. Välj därför hellre smalare glas till läsk, juice och chokladmjölk, och spara de större glasen till vattnet.

6. Beställ en måltidskasse

Du sparar tid genom att få dina matvaror levererade till dörren och slipper samtidigt fundera på vad du ska laga till middag. Två flugor i en smäll alltså!

7. Frys in frukt

Frysta bananskivor, vindruvor eller bär smakar härligt och är samtidigt ett utmärkt sätt att slippa kasta mat. Njut av frukten som en typ av nyttigt ”godis” eller använd den i smoothies.

8. Ät ett mellanmål

Ett nyttigt mål på eftermiddagen håller ditt blodsocker stabilt och hungern borta så att du undviker ett sockerfall före kvällsmaten. En skiva rågbröd med magert köttpålägg och ett par morötter är perfekt om det ska vara snabbt och enkelt.

9. Lägg ner besticken efter varje tugga

Det gör att du äter långsammare och minskar risken att du äter för mycket.

10. Ät det godaste först

Om du sparar det bästa till sist är sannolikheten större att du äter upp allt på tallriken även om du redan är mätt.

12. Organisera ditt kylskåp

Ställ de nyttigaste livsmedlen i ögonhöjd, så att de syns, och göm undan de onyttigare produkterna. På så vis blir du inte frestad i onödan varje gång du öppnar kylskåpet. Du kan till exempel förvara onyttig mat i burkar som inte är genomskinliga.

13. Drick mindre läsk

Gör det till en vana att bara ha en burk läsk i kylen i taget. Det ökar chansen för att du bara dricker den när du verkligen känner att det är värt det, jämfört med om du har 24 burkar på kylning.

LÄS OCKSÅ: Så äter du en antiinflammatorisk kost

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Superfood

Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen