Massagegrepp

Efter träningen är det välgörande med djupgående massage och man ska helst sätta i gång innan muskelstelheten sätter in.

8 juli 2015 av I FORM

På det sättet får man dels snabbt friskt blod med nytt syre och nya näringsämnen till de uttröttade musklerna, dels transporteras kroppens avfallsprodukter bort.

Har du otur och drabbas av allvarliga skador som t ex stukningar eller större fibersprängningar får du under inga omständigheter försöka bota dig själv med massage eller andra övningar. Vänd dig i stället till en idrottsmassör eller sjukgymnast med erfarenhet av idrottsskador. Efter mindre skador kan du i regel själv börja försiktigt efter ett par dagars vila. Men börja aldrig förrän smärtan är borta.

Merparten av de visade teknikerna och övningarna kan du själv utföra med händerna. Vissa kräver dock en medhjälpare eller några enkla redskap. Många tror att massage ska göra ont, men det stämmer inte. Då spänner man omedvetet andra muskler. Glöm inte att dricka mycket efter träningen så att avfallsprodukterna i kroppen sköljs bort.

1. Knådning

Knådningstekniken utförs på torr hud. Handen ska vara lätt kupad och man knådar med handloven i så stora cirkulära rörelser som möjligt utan att handen glider. När ett område är genomarbetat flyttas handen till ett nytt område. Knådning är framför allt bra på de långa ryggmusklerna och skinkorna där den stimulerar blodcirkulationen.

2. Klappning

Till denna massageform ska huden vara torr. Man hackar, klappar och slår med handen eller lätt kupade handflator och lösa handleder. Det stimulerar musklerna och nerverna och får endast användas på själva musklerna. Den här typen av massage får alltså aldrig användas på utskjutande skelettdelar.

3. Strykningar

Denna massageform består av mjuka strykningar uppåt i musklernas fiberriktning. Rörelserna ska vara lugna och rytmiska på hud som är smord i olja. Strykningarna verkar effektivt på stora områden som rygg och lår och de stimulerar blodcirkulationen och bidrar till att öka blodgenomströmningen till det masserade området.

4. Friktion

Huden smörjs först in i olja varefter massören låter tummen glida uppåt i muskelfibrernas riktning i ett kort men fast tryck, medan de fyra andra fingrarna används som stöd. Tummen ska slappna av på tillbakavägen. Massagen är effektiv lokalt på t ex vadmusklerna, men den får aldrig användas på lederna. Den här massageformen kan gärna avslutas med strykningar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar