Julfälla: Du drabbas av julstress

Låt dig inte bli stressad av din långa lista över saker som ska fixas. Vi lär dig hur du håller huvudet kallt och njuter av varje sekund.

När det är jul myser vi, men tyvärr upplever vi också stress med sömnproblem, hjärtklappning, svårt för att behålla fokus och andra obehagliga symtom. Men julen i sig gör dig inte stressad, om du inte låter den göra det.

Så förebygger du:

  • 1. Det är A och O att planera noga. Skriv ner vad familjen önskar sig innan du ger dig ut på julklappsjakt. Och gör det i god tid. Ta ledigt en dag och gör alla julklappsinköpen på en vardag – eller köp alla julklapparna via internet.
  • 2. Alla sätt som du kan förebygga stress på handlar om att få kontroll. Ju mer du planerar och prioriterar, desto mindre stressad blir du. Gör en realistisk plan med luckor i.

Nödplan – om du misslyckas:

  • Unna dig själv en avslappnande kroppsmassage.
  • Minska på ambitionerna. Julen blir precis lika trevlig om småkakorna råkar vara köpta.
  • Be gästerna att ta med sig en rätt vardera.
  • Titta på en rolig film hemma eller på bio. När man skrattar åt en rolig film, sjunker blodets innehåll av stresshormoner med 40 %. I stället för dem bildar kroppen massor av endorfiner och andra välbefinnandehormoner.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background