9 tips mot trötthet

Perioder av trötthet orsakas av olika slags påfrestningar. Då är det extra viktigt att vara uppmärksam på sig själv.

1. Motion i lagom dos

Fysisk aktivitet kan ge psyket en välbehövlig paus, eftersom hjärnan då är fullt upptagen med att styra kroppen.

2. Goda kostvanor

Det räcker inte att äta sunt. Att ge sig tid att njuta av maten är också viktigt. Maten ska inte bara vara bränsle för att orka stressa vidare. Glöm inte vätska!

3. Tillräckligt med sömn

Många tror att 5-6 timmars sömn per natt räcker, när de i själva verket behöver 7-8. En timme mer eller mindre spelar ingen roll, tror de. Men sömnbrist ackumuleras och kan leda till att man ständigt tär på reserverna.

4. Regelbunden avkoppling

Kvaliteten på de stunder vi kopplar av betyder mycket. Att i lugn och ro läsa en bok är till exempel bättre än att shoppa.

5. Samtal och samvaro

De flesta kvinnor, i motsats till män, tycks instinktivt veta hur viktigt det är att lufta sina känslor och därigenom lätta på det känslomässiga trycket.

6. Pauser i arbetet

Intensiv koncentration innebär att alla andra stimuli från omgivningen måste blockeras. Det är ytterst energikrävande. Ett monotont eller trist arbete kan ocksa vara tröttande. Små pauser och en kort promenad under lunchen fyller på energiförrådet igen.

7. Lyssna på dina egna behov

Tillåt dig att göra sådant du mår bra av. Det innebär att du måste prioritera och lära dig att ibland säga nej till andra.

8. Arbeta med dig själv

Lyssna på din inre röst, träna ditt självförtroende och fundera på vad du vill och vad du inte vill. Det finns en uppsjö av metoder, kurser, böcker och kassetter att välja mellan.

9. Bekämpa stress

Stress är en av de vanligaste orsakerna till trötthet. Konstant stress ger spända muskler, men det kan avhjälpas med massage eller avspänningsövningar.

LÄS OCKSÅ: Ginseng är känt för att kunna hjälpa mot bl a trötthet och impotens, men hur funkar det?

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Sömn
Sömn

Snarkningar – de bästa sätten att få stopp på oljudet

Sömn

Kan en powernap förstöra min nattsömn?

Sömn

Är ett tyngdtäcke något för dig?

Sömn

Sömnbrist – dina träningsvanor betyder mer än du tror

Sömn

Är sommartid dåligt för kroppen?

Sömn

Bör jag väcka någon som går i sömnen?

Sömn

Den här plantan har en dokumenterat lugnande effekt

Sömn

Så här skapar du de bästa förutsättningarna för en god natts sömn

Sömn

Så mycket betyder sömnen för din vikt

Sömn

14 goda råd för att sova gott i sommarvärmen

Sömn

TEST: Hur många sömnmisstag gör du?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen