9 tips mot trötthet

Perioder av trötthet orsakas av olika slags påfrestningar. Då är det extra viktigt att vara uppmärksam på sig själv.

1. Motion i lagom dos

Fysisk aktivitet kan ge psyket en välbehövlig paus, eftersom hjärnan då är fullt upptagen med att styra kroppen.

2. Goda kostvanor

Det räcker inte att äta sunt. Att ge sig tid att njuta av maten är också viktigt. Maten ska inte bara vara bränsle för att orka stressa vidare. Glöm inte vätska!

3. Tillräckligt med sömn

Många tror att 5-6 timmars sömn per natt räcker, när de i själva verket behöver 7-8. En timme mer eller mindre spelar ingen roll, tror de. Men sömnbrist ackumuleras och kan leda till att man ständigt tär på reserverna.

4. Regelbunden avkoppling

Kvaliteten på de stunder vi kopplar av betyder mycket. Att i lugn och ro läsa en bok är till exempel bättre än att shoppa.

5. Samtal och samvaro

De flesta kvinnor, i motsats till män, tycks instinktivt veta hur viktigt det är att lufta sina känslor och därigenom lätta på det känslomässiga trycket.

6. Pauser i arbetet

Intensiv koncentration innebär att alla andra stimuli från omgivningen måste blockeras. Det är ytterst energikrävande. Ett monotont eller trist arbete kan ocksa vara tröttande. Små pauser och en kort promenad under lunchen fyller på energiförrådet igen.

7. Lyssna på dina egna behov

Tillåt dig att göra sådant du mår bra av. Det innebär att du måste prioritera och lära dig att ibland säga nej till andra.

8. Arbeta med dig själv

Lyssna på din inre röst, träna ditt självförtroende och fundera på vad du vill och vad du inte vill. Det finns en uppsjö av metoder, kurser, böcker och kassetter att välja mellan.

9. Bekämpa stress

Stress är en av de vanligaste orsakerna till trötthet. Konstant stress ger spända muskler, men det kan avhjälpas med massage eller avspänningsövningar.