Undvik träningsfinnar

Träning kan ge dig oren hud. Här får du 5 tips som hjälper dig att komma runt orenheterna.

Tvätta bort allt svett så fort du har tränat. Annars kan huden bli irriterad.

© iStock

1. Ta bort make-upHar du på så mycket smink att huden inte kan svettas naturligt, ta då bort foundation och liknande innan du tränar.2. Duscha direkt efter träningen Använd en mild rengöringstvål till ansiktet. Undvik att skrubba och exfoliera. Det stressar och irriterar huden, vilket kan ge orenheter. Kom ihåg att det är svettet i sig som kan ge finnar. Har du en tendens till finnar kan problemet förvärras om du inte tvättar huden efteråt.

3. Tvätta ansiktet efter träningen Om du inte har tillgång till dusch direkt efter träningen, kan du rengöra huden med hjälp av rengöringsservetter (utan parfym eller annat som kan irritera huden).

4. Vårda och återfukta huden efter dusch eller rengöring Annars riskerar du att få torr hud, som är lika med irriterad hud, som i sin tur är hud som snabbt kan råka ut för orenheter.

5. Bonusinfo! Styrketräning kan öka risken för att få finnar. Det beror på att träningen ökar kroppens produktion av det manliga könshormonet testosteron (även hos kvinnor), vilket ökar risken för finnar. Självklart ska du inte avstå från träningen för det – följ bara våra råd, så är det ingen fara.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Skönhet
Annons

Fyra enkla steg för att vårda din hud på ett naturligt och effektivt sätt

Skönhet

8 tips för välvårdat hår

Skönhet

Därför kan du plötsligt tappa håret

Skönhet

Hudläkaren: Det här är det värsta du kan göra mot huden

Skönhet

Celluliter – kan jag göra något åt dem?

Skönhet

Kan jag använda samma rakhyvel till “allt”?

Skönhet

Så här undviker du pigmentfläckar

Skönhet

Så länge kan dina skönhetsprodukter hålla sig

Skönhet

10 goda råd för elektriskt hår

Skönhet

Därför går dina naglar av

Skönhet

Dermatologens 10 bästa tips till en sund hy

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen