Sätt fart på sexlivet

Sex är härligt och supernyttigt, men i många förhållanden prioriteras det tyvärr inte. Lär dig hur du får fart på sexlivet.

Motionera

Ju bättre form, desto bättre sexliv. Det tyder i varje fall vetenskapen på. Det beror bland annat på att vår självuppfattning blir mer positiv av träning, visar en undersökning med 400 amerikanska studenter.

De som regelbundet motionerar ser sig själva som mer attraktiva och är samtidigt mer nöjda med sitt sexliv än soffpotatisarna. Att kroppen går från slapp till tränad är också ett sexpiller. Efter bara en kort tids regelbunden träning kan du enligt forskarna förbättra ditt sexliv markant.

Boka in sex i kalendern

Det låter kanske lite oromantiskt, men lite planering kan faktiskt vara det som får sex att bli en naturlig del av vardagen. Lär dig själv att hitta tid för en daglig kram och kyss med din partner, och om det är nödvändigt, så avsätt tid i kalendern till att ha sex ett par gånger i veckan, råder hon.

Hitta sexrytmen

Ett bra sexliv skiljer sig egentligen inte så mycket från en bra träningsrytm: När du har hittat rutinen och kommit i form, blir du beroende av det och har automatiskt lust till mer. Därför handlar det mycket om att komma över det första motståndet och ”ta sig i kragen” och ha sex. Då följer lusten med naturligt.

Lär känna din lust

Förklaringen till att sexet dör ut för vissa par kan kanske ha sin grund i vår grundläggande personlighet. Forskare har kommit fram till att det finns en skillnad mellan så kallad spontan och receptiv lust. En del människor kan sitta på tåget och läsa en bok, när de spontant får ett infall att det skulle vara skönt med lite sex. För andra måste det till något speciellt för att deras lust ska aktiveras. De är neutrala och behöver lite positiv input, för att bli tända, förklarar sexologen Astrid Højgaard. Om både du och din partner är receptiva och därmed beroende av att den andre tar initiativ, kan det hända att det roliga inte blir av.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Sex
Sex

Får du tillräckligt med (bra) sex?

Sex

Är det sunt att onanera?

Sex

Därför blir du så glad av sex

Sex

6 saker du inte visste om orgasmer

Sex

4 tips som gör dig nyförälskad i din partner

Sex

Därför kan det göra ont efter sex

Sex

Så produktiv blir du av att få orgasm

Sex

De 6 bästa tipsen för mer och bättre

Sex

Så får du större sexlust

Sex

Regelbundet sex boostar din hjärna

Sex

5 saker som håller igång sexlivet

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen