Kvinna duschar

Så tar du den perfekta duschen

Är det bättre med en kort eller lång dusch, och vad är en bra temperatur? Få svar på detta och mycket mer när vi guidar dig till den perfekta duschen.

18 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det är lätt att fastna under den varma och sköna duschen i en evighet men vad är egentligen bra? Vi har samlat en lista för den ultimata duschen som både gör dig fräsch och pigg. 

Ha rätt temperatur

Många älskar att stå länge i duschen men mycket varma temperaturer kan torka ut din hud. Försök att hålla dig till ljummet vatten. 

Se upp med tvålen

Stora mängder tvål är varken bra för vår kropp eller miljön. Spara därför in på tvålen eller köp en tvålfri bodywash, som är baserad på vatten istället för olja. De många oljebaserade tvålsorterna förstör hudens naturliga pH-balans och torkar ut den. 

Dolda bakterier

Bakterier och mögelsvampar frodas verkligen i tvättlappar, skrubborstar och ansiktssvampar. Se till att rengöra och hänga upp dessa på tork ibland mellan duscharna. Byt ut dem med jämna mellanrum. En tvättlapp bör bytas varje dag och inte användas i ansiktet där den hårda ytan kan göra huden irriterad.

 

Schamponera på rätt ställen

Många häller upp en rejäl klick schampo i håret och gnuggar runt. Men det kan faktiskt löna sig att tänka igenom hur du fördelar schampot i håret. Det är nämligen främst i hårbotten och nacken som du behöver ta bort överflödigt fett och smuts. Tänk på att inte ha i för mycket schampo i längderna då det torkar ut håret. 

Håll det kort

Duschtiden bör inte överskrida 5–10 minuter. Annars finns det risk för att du tvättar bort hudens naturliga oljor och att huden blir röd och irriterad. 

Chocka dig själv

Att duscha varmt på morgonen är ingen bra idé, om man vill bli pigg. Däremot är det smart att duscha varmt på kvällen när man gärna vill somna gott. Om du vill ha en energiboost på morgonen kan du med fördel satsa på en 90-sekunders specialdusch. Det innebär att du först vrider till det kallaste och står där i 30 sekunder. Sedan vrider du till varmt och står där i 30 sekunder. Till sist avslutar du med ännu en kalldusch och står 30 sekunder under det kalla vattnet – och sedan är du pigg och redo att möta dagen.

 

Godt bad!

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar