Ämnen som får dig att le

Signalämnen och hormoner som exempelvis dopamin, serotonin och melatonin är viktiga för ett bra humör och en sund psykisk balans.

Forskare har dokumenterat att vissa saker kan framkalla flera av dessa naturliga lyckoämnen. Dit hör exempelvis motion, en naturlig dygnsrytm med massor av dagsljus och ett bra sömnmönster.

Här får du en överblick över vad vi vet om de olika ämnena och vad de kan göra för dig.

Lyckohormon

Serotonin: Signalämne som tillverkas i hjärnstammen. Är essentiellt för hjärnans interna kommunikationssystem.

Så påverkar det dig:

Serotonin har stor betydelse for humör, dygnsrytm, sömn och sexlust.

Dopamin: Signalämne som tillverkas i hjärnstammen. Styr delvis kommunikationen i centrala nervsystemet.

Så påverkar det dig:

Spelar en stor roll för vår motorik samt för uppmärksamhet, inlärning och motivation.

Melatonin Hormon som tillverkas i tallkottkörteln i hjärnan. Styrs bland annat av ljuset.

Så påverkar det dig:

Utsöndras på kvällen och har därför en stor betydelse för vår dygnsrytm. Man kan faktiskt få melatonin på recept mot just sömnstörningar.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Noradrenalin: Signalämne som tillverkas i binjurarna. Ett stresshormon som spelar stor roll i kroppens stresskamp- flykt-mekanism.

Så påverkar det dig:

Noradrenalin är viktigt för vår reaktionsförmåga och spelar även en stor roll när det gäller vår uppmärksamhet och koncentration. Obalans i mängden av noradrenalin kan ge depression.

Adrenalin: Signalämne som tillverkas i binjuremärgen. Är ett stresshormon som spelar väsentlig roll i kroppens stress-kamp-flyktmekanism.

Så påverkar det dig:

Optimerar funktionen av kretsloppet, ämnesomsättningen och centrala nervsystemet när hjärnan signalerar fara. Höga adrenalinnivåer gör dig vaken, men kan även leda till depression.

Oxytocin: Ett hormon som tillverkas i hypothalamus i mellanhjärnan. Produceras i mycket större mängder hos kvinnor än män.

Så påverkar det dig:

Är ett kärlekshormon som utlöses under orgasm och närhet. Har positiv effekt på förlossning, amning, blodtryck, puls, din smärttröskel och stress.

Endorfin: Hormon som utsöndras från hypofysen och ryggmärgen. Ordet är en sammansättning av endogen, som betyder inre, och morfin.

Så påverkar det dig:

Är smärtstillande och ger en känsla av lust och energi. Utsöndras vid hård träning och arbete, framgång, förälskelse, sex och skratt.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen