Annons

Håll i gång träningen under sommaren – tre enkla övningar

Sommaren börjar lida mot sitt slut, men många är inte redo att återgå till rutinerna riktigt än. För att fler ska komma i gång med träningen så smått gästar träningsprofilen Annika Sjöö Morgonstudion och ger tre tips på enkla sommarövningar.

Sommaren är en tid för avslappning och återhämtning. Och även om sommaren så smått börjar lida mot sitt slut vill många krama ur det sista av värmen och vilan. För många innebär detta att släppa rutinerna från föregående vinter och vår, och ofta är träningen det som prioriteras bort.

Aktivitet och rörelse viktigt året om

I dag har vi konstant tillgång till mängder av underhållning så länge vi har mobiltelefonen inom en armlängds avstånd. Detta gör det lätt att man fastnar i solstolen på altanen eller balkongen och streamar film, eller lyssnar på ljudbok. I dag är det även vanligt att spela casino online i mobilen, vilket gör att många ägnar tiden i solstolen åt att söka upp ett nytt casino i Sverige att spela på.

Att under sommaren vara stillasittande lite mer än under övriga året är inget konstigt – det hör till. Men som bekant mår vi bra av fysisk aktivitet och rörelse. Exempelvis bidrar träning till ökad blodcirkulation, vilket i sin tur resulterar i minskad stressnivå och bättre sömn – två saker som är viktiga året om. Och att hålla kroppen i rörelse behöver faktiskt inte vara så jobbigt som man kan tro.

Tio minuters träning räcker

Träningsprofilen Annika Sjöö gästade Svt:s Morgonstudion för att prata om vikten av sommarträning. Sjöö menar att det är viktigt att hålla uppe träningen under sommaren då startsträckan annars blir betydligt längre när det är dags att komma i gång med höstens rutiner.

Men det krävs inga timslånga pass på gymmet eller löprundor på flera kilometer. I stället poängterar hon att all träning är bättre än ingen träning, och att det kan räcka med ett enkelt pass på tio minuter.

Tips på tre enkla övningar – steg för steg

För att bli mer konkret, och hjälpa den som vill förbättra sin sommarträning, visar Annika exempel på tre enkla övningar för Svt:s reporter. Dessa övningar förbättrar rörligheten, styrkan och får upp pulsen. Samtidigt kan de göras såväl hemma som ute i en park och kräver inga redskap. Nedan går vi igenom Annikas tre tips steg för steg.

Variant på armhävning

  1. Stå med raka ben och för händerna ner mot fötterna.
  2. Börja gå med händerna framåt tills kroppen står i en armhävningsposition.
  3. Gör en klassisk armhävning – på tårna eller knäna väljer man själv.
  4. Gå upp i armhävningsposition och promenera med händerna tillbaka till fötterna.

Bakvända utfall med rörlighet

  1. Gör ett utfallssteg fast bakåt, det vill säga att du flyttar ett ben bakåt och står kvar med det ena.
  2. Sträck båda armarna rakt upp i luften, pressa överkroppen bakåt och höften framåt.
  3. Gå upp i ursprungsposition och repetera.

Knäböj med rotation

  1. Gör ett klassiskt knäböj och sitt ner som på en stol.
  2. Ställ dig upp igen, håll händerna framför bröstet och rikta armbågarna utåt.
  3. Vrid överkroppen till höger och sedan vänster.
  4. Repetera övningen och försök hålla högt tempo.

Hur många gånger övningarna ska repeteras, och hur länge passet ska pågå, bestämmer man själv. Dels beroende på hur mycket man orkar, dels beroende på hur långt avbrott man vill ta från att njuta av de sista sommardagarna.

    Newsletter background