Kvinna sitter på en stig och tar sig för knäet.
© Colourbox

Ta upp kampen mot artros

Hälften av alla kvinnor över 40 år drabbas av artros. Lyckligtvis visar ny forskning att träning både kan förebygga artros och minska smärtorna.

15 september 2016 av Gorm Palmgren

När du tränar startas en kedjereaktion som förebygger artros i hela kroppen. Därför hjälper träning för benen även mot artros i händerna.

Så här hjälper träning mot artros 


Ökad rörlighet När artrosen väl dyker upp blir leden stel och man får svårt att röra den. Träning ger större rörlighet i lederna. Försök visar att detta direkt förbättrar personens tillstånd.


Starkare muskler/brosk Träning stärker musklerna omkring den artrosdrabbade leden. Därigenom utsätts leden för ett kraftigare drag så att den måste stärka brosket för att kunna upprätthålla draget. Detta motverkar artrosens nedbrytande effekt. Forskarna menar också att leden blir bättre skyddad när musklerna och den övriga omkringliggande vävnaden stärks. Det gör också att leden blir bättre på att självläka.
Bättre koll på kroppen 
Träning förbättrar hjärnans känsla för kroppens fysiska problem, så att du både medvetet och omedvetet har bättre kontroll på vilken position dina armar och ben har. Flera undersökningar tyder på att en bättre kroppsförnimmelse är bra mot artros. Effekten beror möjligtvis på att hjärnan lättare kan hantera smärtorna när den kan känna vilka positioner som är mest smärtsamma.


Mindre inflammation 
Flera försök har visat att fysisk träning får ditt immunförsvars vita blodkroppar att utsöndra kemiska ämnen, som IL-10, som dämpar inflammation. På det viset bidrar träning direkt till att undanröja en av orsakerna till artros.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar