Ta hand om dina bröst

Få 7 råd som gör gott för dina bröst - nu.

Källa till stor njutning och fruktan för farliga sjukdomar. Lär dig sju knep för hur du tar hand om dina bröst på bästa sätt.

© Colourbox

Så tar du hand om dina bröst på bästa sätt

1. Få en massa barn

...och amma dem. Ju längre tid och ju fler barn du ammar, desto lägre är risken att få bröstcancer. Enligt WHO minskar risken med 4,3 procent för varje 12-månadersperiod som en kvinna ammar.

2. Ta av dig behån

...på natten. Vävnaden i brösten hos flickor under 20 år blir starkare om den tillåts hålla sig uppe utan stöd, enligt professor Göran Samsioe på Kvinnokliniken i Lund. Han jämför de elastiska vävnaderna med ett slags gummiband som på naturlig väg hjälper till att hålla brösten uppe. Om dessa vävnader inte utvecklas som de ska, kan inte det naturliga "elasticiteten" heller fungera som det är meningen, förklarar han.

Av samma skäl bör du inte sova med en behå på natten (oavsett ålder) eftersom vävnaden därför aldrig tillåtas att arbeta av sig själv och snabbt blir slapp. Undantaget är när du tränar. Tränar du utan en sportbehå kan det ge bestående sträckskador.

Har du stora bröst är det en klar fördel att använda en sportbehå med separata kupor. Satsa på en med breda axelband som kan justeras i höjd och inte gräver in sig i axlarna. Läs mer om det perfekta sportbehåvalet här.

3. Få mycket ljus

...eller få i dig D-vitaminer på ett annat sätt. Stora internationella studier har visat ett tydligt samband mellan nivåerna av D-vitamin i blodet och risken för att utveckla bröstcancer.

Danska forskare har nyligen visat att vårt immunförsvar är beroende av D-vitamin för att fungera. Forskare från Köpenhamns universitet har upptäckt att de så kalllade T-mördarcellerna, som immunförsvaret använder för att bekämpa bakterier, virus och cancer inte kan fungera utan D-vitamin.

D-vitamin får vi i oss bland annat via kosten, främst från ägg och fet fisk, medan den största delen bildas genom huden när den utsätts för solens strålar. Det kan vara en del av förklaringen till varför bröstcancer är relativt vanligt förekommande på norra delen av jordklotet, där solen på vintern är för svag för att stimulera bildandet av tillräckliga mängder av D-vitamin i huden.

4. Kom upp från soffan

...och motionera! Fysisk aktivitet är en av de mest effektiva metoderna för att förebygga bröstcancer. Ju mer träning, desto större skydd, enligt World Cancer Research Fund. Det är viktigt att få in motionen i det dagliga livet redan i tonåren.

En amerikansk studie har visat att kvinnor har 23 procents mindre risk att drabbas av bröstcancer om de motionerar från det att de är 12–22 år.

Motion hjälper också till att hålla vikten nere. Fetma är en oberoende riskfaktor för utvecklingen av bröstcancer.

5. Undvik kosttillskott

...eller var försiktig med järntillskott. Järn är ett av ämnena i multivitamintabletter som misstänks öka risken för bröstcancer. Ett forskarlag från Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet i Solna har visat att kvinnor med ett dagligt intag av multivitamin har en högre risk att drabbas av bröstcancer.

Om det är kosttillskottet i sig som är orsaken, eller vissa ämnen som till exempel järn, folsyra och zink, är inte känt med säkerhet.

6. Frossa

...i frukt och grönsaker. Våren 2010 visade en stor studie att frukt och grönsaker inte riktigt är det universalmedel mot cancer som tidigare studier har pekat på. Viss effekt har de dock och cancerforskare anser fortfarande att ju mer frukt och grönsaker desto bättre.

Se till att få i dig rikligt med vätska, ät frukt och grönt varje dag och drick till exempel grönt te. Flera studier tyder på att en sund kosthållning också påverkar huden positivt.

7. Använd krämer

...solkrämer. Det finns goda anledningar att skydda dina bröst mot solen. Använd solkräm och ta på dig en tröja om du sitter i solen mellan klockan 12 och 15. Solkskador kan göra din hud slapp.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen