Intensiv träning ökar infektionsrisken

Tränar du hårt för att hålla dig frisk? Det kan ha motsatt effekt. Lär dig hur du tränar dig förbi förkylningen.

En vältränad kropp och god fysik garderar dig inte nödvändigtvis mot förkylning och influensa. Snarare tvärtom.

Träning öppnar för infektioner

Om du tränar för mycket och hårt är du särskilt sårbar för luftvägsinfektioner i perioden efter träning. Fenomenet kallas ”det öppna fönstret” eftersom din kropp är ”öppen” för infektioner.

Experternas viktigaste råd till dig som tränar intensivt är att du ska vara noggrann med din återhämtning i perioder då du till exempel tränar målmedvetet inför ett lopp. Det är nämligen möjligt att upprätthålla ett starkt immunförsvar, även om du tränar en hel del.

Så tränar du dig förbi förkylningen

1. Flera korta träningspass kan vara mindre belastande för ditt immunförsvar än färre långa träningspass.
2. Utför 2–3 träningspass med låg intensitet efter varje högintensivt träningspass.
3. Undvik att öka din träning våldsamt. Gör försiktiga ökningar i intensitet och varaktighet.
4. Ha en lite lugnare vecka än normalt var tredje vecka.
5. Hjälp återhämtningen på vägen med stretching eller småjoggning efter det intensiva träningspasset.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background