Träna skelettet starkt

Oroas du av benskörhet? Satsa på att träna ditt skelett starkt.

En insats som har stor effekt på skelettstyrkan är träning, i synnerhet viktbärande sådan som innehåller löpning och hopp.

Styrketräning är också effektivt. Försök har visat att sex månaders regelbunden styrketräning ökar skelettstyrkan med två procent. Det låter kanske inte så mycket, men när det gäller benstommen är så lite som ett par procent en signifikant förbättring som kan skydda dig mot allvarliga skador.

Använd ditt skelett

Ett skelett som inte utsätts för rörelse mister snabbt sin styrka. Det kom rymdforskare fram till på det hårda sättet när det visade sig att astronauternas vistelse i tyngdlöst tillstånd gjorde att benstommen försvagades enormt. Här på jorden är situationen densamma: Motionerar du inte ditt skelett försvagas det.

Den bästa motionen är att utsätta skelettet för antingen tryck eller stötar. Trycket uppstår till exempel under styrketräning, då motståndets tryck på benstommen får den att anta en fastare struktur.

Styrketräning fungerar

Resultatet har bland annat dokumenterats i en studie där man fann att 6 månaders styrketräning gav signifikant starkare benstomme hos äldre kvinnor – i storleksordningen 1,5–2 procent. Generellt pekar forskningen på att styrketräning ökar skelettstyrkan med 2–3 procent på ett år.

Stötar har samma lynnsamma effekt. Det är skälet till att löpträning stärker skelettet. Vid varje landning fortplantar sig nämligen en stöt genom rörelseapparaten som stimulerar skelettet att utveckla ökad styrka.

LÄS OCKSA: Vad är benskörhet och varför får man det?

Stampa benstommen stark

På vissa av dessa strängar spelar så kallade vibrationsplattor som finns i ett ökande antal gym. Här skickas en mängd vibrationer upp genom kroppen, och som en paddningsmaskin som används vid stensättning packar de benstommen stark.

Att det inte enbart är tomt prat visar de vetenskapliga studier som dokumenterat att till exempel 16 veckors vibrationsträning stärker benstommen markant, dels genom att främja uppbyggnaden av ny benvävnad, dels genom att bromsa att kalcium avges från skelettet.

Det handlar inte om mirakel, utan om kliniskt relevanta fördelar på 1,5–2,5 procent. Även små stötar som sådana som uppstår under korrekt utförd stavgång har en stärkande effekt. Varje gång du sätter ner staven i marken ger det en liten stöt upp genom armarna som bevisligen är bra för styrkan.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Styrkeövningar

1. december

Dessert

Snöbollar

62,8 kcal
40 minuter
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Nyttiga recept

Gör din egen surdeg

598 kcal
4-6 dagar
Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen

Träningskläder

5 DETALJER: Kolla dessa innan du köper vinterlöpartights

Hälsa

Övervägar du att skaffa en ljusterapilampa?

Fitness

Guide: Lär känna träningsmaskinerna på gymmet