Så tar du kontroll över stressätandet

Minsta tecken på stress och kroppen skriker efter kolhydrater. Känns det igen? Här får du 5 tips på hur du kan ta kontroll över ovanan.

Så gott, men ack så lätt att stoppa i sig för mycket.

  • 1. Ät frukostBörja dagen med en ordentlig frukost. Det ger dig en kickstart som höjer blodsockret och förser dig med energi.
  • 2. Ät sunda kolhydraterÄt en liten måltid med många kolhydrater när du märker att du blir stressad. Det kan till exempel vara bröd, pasta, ris, couscous, popcorn eller potatis.
  • 3. Ät mellanmål
    Ät något litet mellan dina måltider om det är 3-4 timmar mellan dina större mål. Det kan till exempel vara en fettfattig kalkon- och ostmacka, eller morötter och gurka som du doppar i lite salsa.
  • 4. Bara 30 minuter om dagen…En halvtimmas motion varje dag räcker för att göra dig lugnare och få dig att känna högre grad välbefinnande.
  • 5. Tänk på något annat
    När du har som mest lust att proppa i dig onödiga kalorier så vänta först en kvart. Ring en vän, gå en liten promenad, ta ett bad eller läs ett magasin - vad som helst som distraherar hjärnan. När det har gått en stund har du säkert glömt vad du egentligen hade lust att stoppa i dig…

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background