Hoppas du också att det blir annorlunda med dina nyårslöften det här året? Se hur du optimerar dina chanser att lyckas.

Så behåller du fokus och når dina mål med mental träning

I år blir det annorlunda tänker många av oss när vi ännu en gång börjar springa, gå på diet och sluta röka. Men trots alla träningsprogram, kostplaner och andra hjälpmedel så lyckas vi ändå aldrig. Kanske beror det på att du inte tänker på att du även behöver träna hjärnan för att nå dina mål.

28 november 2017 av Signe Brogaard

De flesta av oss tänker i termer av träningsprogram och kostplaner när det handlar om livsstilsförändringar. Men få kommer ihåg att ta hänsyn till den mentala delen av processen innan vi kastar oss ut i nya livsstilsprojekt. Och det kan sätta käppar i hjulet för hur väl vi lyckas.

”Din mentala hälsa har stort inflytande på din energi och din prestationsförmåga. Därför är det viktigt att prioritera de mentala musklerna lika högt som resten av kroppen,” säger träningsexperten Jacob Søndergaard.

Sätt upp ett mål - och nå det!

Mental träning är kort sagt ett sätt att hjälpa dig fokusera. En människa kan behålla fokus i åtta sekunder, vilket är en sekund mindre än en guldfisk. Och om du tittar på mobilen samtidigt som du pratar med andra och dessutom håller på med en tredje sak, då är det svårt att hålla fokus på målet, oavsett om det gäller att sluta röka, gå ner i vikt eller något annat.

I samma ögonblick som hjärnan kör på autopilot är risken nämligen stor att du återgår till dina gamla vanor, som sätter käppar i hjulet för dina nyårslöften. För att undvika de gamla vanliga fallgroparna är det därför viktigt att träna hjärnan genom att skapa större fokus på det mål du vill nå. Den goda nyheten är att när du väl har vant hjärnan vid att agera annorlunda, så kommer det att vara mycket enklare att hålla sig på rätt spår.

Så kommer du igång med mental träning

Vilket sätt du väljer för att skapa fokus - t ex mindfulness, meditation eller träning - är inte det viktigaste. Det viktigaste är att du jobbar på ditt fokus. Här får du Jacob Søndergaards fem tips för att komma igång med mental träning och bli bättre på att hitta fokus i vardagen.

1. Visualisera

Föreställ dig en fysisk egenskap som du vill förbättra. Det kan vara att dribbla en boll. Sätt dig någonstans på ett lugnt ställe, där du inte blir störd, och tänk på situationen när du dribblar. Prata igenom allt som sker med dig själv, samtidigt som du föreställer dig att du är med i din egen film. Gör detta flera gånger dagligen, och gärna innan träningen.

2. Ställ in skärpan
Optimera din fysiska kapacitet genom att träna dina ögon och hjärnans förmåga att läsa av signaler, som ögonen tar emot. Övningen består i att ställa in skärpan på olika objekt omkring dig, t ex din tumme, bordet, handfatet. Försök generellt att vara fokuserad på saker runt omkring dig. Gör det med 5-10 saker och släpp sedan fokus. Gör övningen 3-5 gånger dagligen. 

3. Öva varje dag
Oavsett vad du vill bli bättre på är det viktigt att du övar varje dag. Ditt dagliga fokus på att koncentrera på en uppgift skapar strukturella förändringar i din hjärna, vilket gör dig lugn och avstressad. Kom ihåg att det är viktigt att du varje dag tar dig tid för mental styrketräning.

4. Använd en app
Ladda ner en app som kan hjälpa dig att mentalt fokusera på en uppgift. Det kan hjälpa att bli guidad genom processen, då mental träning annars kan verka lite diffust om man inte har gjort det innan. Testa t ex Headspace, men det finns även många fler bra appar att ladda ner.

5. Variation
Utveckla din mentala kapacitet genom att komma på fler utmanande tankeexperiment. Om du gör samma visualisering varje dag, kommer din hjärna att vänja sig vid det och framgången stanna av. Därför är det viktigt att du fokuserar på en sak i taget när du övar dig. Och när du bemästrar den så ökar du svårighetsgraden. Ju mer verklighetstrogen övningen är, t ex känslan av att du står och just ska slå en straffspark, desto lättare blir den att överföra till verkligheten.

I FORM var inbjuden till Stockholm för att träffa Jacob Søndergaard på Renault, som ihop med deras Will Power-projekt sätter fokus på mental träning och hur denna kan leda till bättre resultat. Du kan se filmen om projektet här.

I FORM rekommenderar
Vill du ha ut mer av din träning och skapa synliga resultat? I FORM Kostdagbok hjälper dig att hålla koll på din kost och balansen mellan proteiner, kolhydrater och fett. Logga din träning och låt oss guida dig till rätt kaloriintag!
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar