Frossa i hasselnötter

Glöm varudeklarationen när du äter hasselnötter. Den runda nöten har nämligen en positiv effekt på din kaloribudget. Så här många ska du äta för att få hälsoeffekten.

Hasselnötter mot vit bakgrund.

Hasselnötter som snacks

Hasselnötter är svåra att smälta och mättar bra. Därför ”kostar” de mycket mindre än näringsdeklarationen antyder. 80 procent av fettet är så kallat MUFA, enkelomättat fett, som påverkar var på kroppen fettet sätter sig. Byter du annat fett mot MUFA, minskar det mängden av det farliga fettet i buken. Som en bonus har flera undersökningar visat att MUFA har antiinflammatoriska egenskaper.

Så mycket hasselnötter ska du äta

Ända upp till 50 gram MUFA dagligen kan ändå ha en positiv effekt på bukfettet. Det motsvarar cirka 100 gram hasselnötter. I en typisk näve på cirka 25 gram kan du slippa så mycket som 25 procent av energin – det motsvarar 35 sparade kalorier.

Prova även: De flesta andra nötter, olivolja, rapsolja och produkter baserade på dessa oljor, till exempel majonnäs, remoulad och pesto. De är alla utmärkta källor till enkelomättat fett.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background