De tio vanligaste felen

Läs om de tio vanligaste misstagen du kan begå när du vill gå ner i vikt - och hur du undviker dem.

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >

1. Du hoppar över måltider

Problem: Du kommer oftast att kompensera för de sparade kalorierna genom att äta mer på senare tidpunkter av dagen. Du kommer även att ha svårare att hålla hungern borta.

Lösning: Se till att alltid äta tre huvudmåltider och minst två mellanmål under dagen.

2. Du handlar på tom mage

Problem: Du frestas att köpa fel matvaror, eftersom ditt blodsocker är i botten och godissuget i topp. Därför åker söta och feta varor snabbt ner i inköpskorgen.
Lösning: Ät en bra måltid innan du åker och handlar. Skriv en inköpslista så att du handlar målinriktat och inte gör impulsköp.

3. Du småäter

Problem: Ditt blodsocker åker berg-och-dalbana om du småäter till exempel riskakor, russin, franskbröd eller saft som enda mellanmål. De ger en kort och snabb mättnad som snabbt följs av ett ännu större sug.
Lösning: Ät mellanmål som lägger en bra grund och ger långvarig energi, exempelvis en skiva grovt bröd med mager ost.

4. Du tröstäter på kvällen

Problem: Maten fyller ett socialt behov och du äter utanför måltiderna, fast du inte är hungrig. Resultatet blir att du får i dig fler kalorier än din använda dagskvot, vilka direkt hamnar i fettdepåerna.
Lösning: Töm skåpen på frestelser och tillred grönsakssnacks. Det kan kännas svårt att undvara de godsaker du är van att äta på kvällen, men det går över. Försök att undvika stillasittande aktiviteter på kvällen.

5. Du hoppar på nya kurer

Problem: Genom att byta bantningskurer uppnår du ofta en kortvarig minskning som tar slut när bantningskuren är över. Eftersom du aldrig använder vanlig kosthållning för att gå ner i vikt är det dömt att misslyckas, du kan ju inte äta specialkost i längden och slutar därför oftast efter en period.
Lösning: Justera dina egna kostvanor så att de hjälper dig att gå ner i vikt. Konsultera eventuellt en dietist som kan ge dig kostråd och vägleda dig.

6. Bröd, ris och pasta är förbjudet

Problem: Din kost präglas av det du inte får äta och är därför svår att praktisera i längden. Samtidigt stannar förbränningen av, energin tar slut och du riskerar att må psykiskt dåligt.
Lösning: Ge plats åt kolhydrater, men med måtta. Ät till exempel som mest 150 gram bröd och 100 gram okokt pasta om dagen. Välj dessutom fullkornsvarianter framför de vita varianterna.

7. Du rör dig för lite

Problem: Om du har en aktivitetsnivå som genomsnittet finns det inte något utrymme för stora matorgier, eftersom kalorierna då fastnar som fett.
Lösning: Planera minst en timmes daglig fysisk aktivitet, exempelvis i form av en rask promenad, bollspel med barnen eller cykling till arbetet. Se dessutom till att röra dig så mycket som möjligt utöver detta.

8. Du är för social

Problem: Om du tänker efter innefattar många sociala aktiviteter kaloririk mat och dryck. Man äter och sitter stilla.
Lösning: Definiera nya spelregler för den sociala samvaron med dina vänner. Hyr till exempel kanoter och ge er ut och paddla, gå en lång promenad längs stranden, spring en runda, bowla, eller aktivera er på något annat sätt.

9. Du dricker kalorierna

Problem: De mättar dåligt och är lätta att få i sig i ansenliga mängder utan att du tänker på det. Resultatet blir ett oönskat kaloriöverskott som drabbar vikten.
Lösning: Undvik sockerrika drycker som läsk, saft och även juice. Begränsa även den mängd alkohol du dricker till några enstaka enheter per vecka.

10. Du äter mjuk, energität mat

Problem: Om du äter många livsmedel utan fast struktur, får käkarna och matsmältningssystemet inte något att arbeta med. Det betyder att du inte känner dig riktigt mätt och kommer att äta mer än du behöver.
Lösning: Ät så grovt som möjligt, exempelvis fullkorn, välj grova grönsaker, exempelvis kål i stället för konsistenslösa sallader, ät helt kött i stället för malet, fast ost i stället för mjukost och hel frukt i stället för juice.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Motivation till viktminskning
Motivation till viktminskning

Hungrig, mätt eller övermätt – hur känner du skillnaden?

Motivation till viktminskning

7 fällor som gör din sallad kaloritung

Motivation till viktminskning

Få bukt med din mest onyttiga vana – och gå ner i vikt

Motivation till viktminskning

10 gurkor = 1 croissant

Motivation till viktminskning

Sabrina efter 8 veckors bootcamp: "Nu är jag äntligen tillfreds med min spegelbild"

Motivation till viktminskning

Karina efter 8 veckors bootcamp: "Det var så coolt att känna att jag blev starkare"

Motivation till viktminskning

Dietistens bästa råd till viktminskning

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag har inte varit en stl 38 sedan gymnasiet"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag sover mycket bättre"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Mitt sötsug är borta"

Motivation till viktminskning

TEST: Hur är ditt förhållande till socker?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen