De tio vanligaste felen

Läs om de tio vanligaste misstagen du kan begå när du vill gå ner i vikt - och hur du undviker dem.

27 maj 2015 av I FORM

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >

1. Du hoppar över måltider

Problem: Du kommer oftast att kompensera för de sparade kalorierna genom att äta mer på senare tidpunkter av dagen. Du kommer även att ha svårare att hålla hungern borta.

Lösning: Se till att alltid äta tre huvudmåltider och minst två mellanmål under dagen.

2. Du handlar på tom mage

Problem: Du frestas att köpa fel matvaror, eftersom ditt blodsocker är i botten och godissuget i topp. Därför åker söta och feta varor snabbt ner i inköpskorgen.
Lösning: Ät en bra måltid innan du åker och handlar. Skriv en inköpslista så att du handlar målinriktat och inte gör impulsköp.

3. Du småäter

Problem: Ditt blodsocker åker berg-och-dalbana om du småäter till exempel riskakor, russin, franskbröd eller saft som enda mellanmål. De ger en kort och snabb mättnad som snabbt följs av ett ännu större sug.
Lösning: Ät mellanmål som lägger en bra grund och ger långvarig energi, exempelvis en skiva grovt bröd med mager ost.

4. Du tröstäter på kvällen

Problem: Maten fyller ett socialt behov och du äter utanför måltiderna, fast du inte är hungrig. Resultatet blir att du får i dig fler kalorier än din använda dagskvot, vilka direkt hamnar i fettdepåerna.
Lösning: Töm skåpen på frestelser och tillred grönsakssnacks. Det kan kännas svårt att undvara de godsaker du är van att äta på kvällen, men det går över. Försök att undvika stillasittande aktiviteter på kvällen.

5. Du hoppar på nya kurer

Problem: Genom att byta bantningskurer uppnår du ofta en kortvarig minskning som tar slut när bantningskuren är över. Eftersom du aldrig använder vanlig kosthållning för att gå ner i vikt är det dömt att misslyckas, du kan ju inte äta specialkost i längden och slutar därför oftast efter en period.
Lösning: Justera dina egna kostvanor så att de hjälper dig att gå ner i vikt. Konsultera eventuellt en dietist som kan ge dig kostråd och vägleda dig.

6. Bröd, ris och pasta är förbjudet

Problem: Din kost präglas av det du inte får äta och är därför svår att praktisera i längden. Samtidigt stannar förbränningen av, energin tar slut och du riskerar att må psykiskt dåligt.
Lösning: Ge plats åt kolhydrater, men med måtta. Ät till exempel som mest 150 gram bröd och 100 gram okokt pasta om dagen. Välj dessutom fullkornsvarianter framför de vita varianterna.

7. Du rör dig för lite

Problem: Om du har en aktivitetsnivå som genomsnittet finns det inte något utrymme för stora matorgier, eftersom kalorierna då fastnar som fett.
Lösning: Planera minst en timmes daglig fysisk aktivitet, exempelvis i form av en rask promenad, bollspel med barnen eller cykling till arbetet. Se dessutom till att röra dig så mycket som möjligt utöver detta.

8. Du är för social

Problem: Om du tänker efter innefattar många sociala aktiviteter kaloririk mat och dryck. Man äter och sitter stilla.
Lösning: Definiera nya spelregler för den sociala samvaron med dina vänner. Hyr till exempel kanoter och ge er ut och paddla, gå en lång promenad längs stranden, spring en runda, bowla, eller aktivera er på något annat sätt.

9. Du dricker kalorierna

Problem: De mättar dåligt och är lätta att få i sig i ansenliga mängder utan att du tänker på det. Resultatet blir ett oönskat kaloriöverskott som drabbar vikten.
Lösning: Undvik sockerrika drycker som läsk, saft och även juice. Begränsa även den mängd alkohol du dricker till några enstaka enheter per vecka.

10. Du äter mjuk, energität mat

Problem: Om du äter många livsmedel utan fast struktur, får käkarna och matsmältningssystemet inte något att arbeta med. Det betyder att du inte känner dig riktigt mätt och kommer att äta mer än du behöver.
Lösning: Ät så grovt som möjligt, exempelvis fullkorn, välj grova grönsaker, exempelvis kål i stället för konsistenslösa sallader, ät helt kött i stället för malet, fast ost i stället för mjukost och hel frukt i stället för juice.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar