Därför kan du inte ge dina gener skulden om du har svårt att gå ner i vikt

Du kan absolut ha ärtliga anlag för att bli överviktig, men det finns inga ursäkter för om du har svårare än andra att gå ner dina extrakilon.

Kvinna som väger sig.

Du kan inte klandra dina gener om du har svårt att gå ner i vikt.

© iStock

Här är goda nyheter för dem som har en ärftlighet när det gäller övervikt och som kanske redan nu bär runt på för många kilon. Ny forskning visar nämligen att ens gener inte gör det svårare att gå ner i vikt.

Är du en av dem som bär runt på fetmagenen FTO, är risken 70 procent större att du blir svårt överviktig och generellt kommer väga mer än genomsnittet. I gengäld finns det inget som tyder på att kilona är svårare att bli av med än för andra som inte bär på samma gen.

En ny studie från Newcastle University, som har bearbetat data från 9 000 människor, har nämligen kommit fram till att man kan gå ner i vikt oavsett vilka gener man har. Det betyder att även om man skulle ha oturen att bära på fetmagenen FTO, så har dieter och andra viktminskningsmetoder samma effekt, som om man inte är genetiskt disponerad.

Men hur ska jag göra då?

Häng med – vi har lösningen. Men det kräver hårt arbete och uthållighet. I gengäld kommer du märka att det plötsligt blir till en vana att välja de sunda alternativen. Det finns självklart många sätt att gå ner i vikt på, men huvudregeln är att det är viktigt att äta en kost som är fylld av grönsaker och proteiner och samtidigt hålla kolhydrater, socker och fett på ett minimum. I kombination med en högre aktivitetsnivå kommer du gradvis gå ner i vikt, och om du väljer några kost- och motionsformer som passar in i din vardag, och som gör dig glad, kommer du lättare att kunna hålla vikten i framtiden.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Motivation till viktminskning
Motivation till viktminskning

Hungrig, mätt eller övermätt – hur känner du skillnaden?

Motivation till viktminskning

7 fällor som gör din sallad kaloritung

Motivation till viktminskning

Få bukt med din mest onyttiga vana – och gå ner i vikt

Motivation till viktminskning

10 gurkor = 1 croissant

Motivation till viktminskning

Sabrina efter 8 veckors bootcamp: "Nu är jag äntligen tillfreds med min spegelbild"

Motivation till viktminskning

Karina efter 8 veckors bootcamp: "Det var så coolt att känna att jag blev starkare"

Motivation till viktminskning

Dietistens bästa råd till viktminskning

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag har inte varit en stl 38 sedan gymnasiet"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag sover mycket bättre"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Mitt sötsug är borta"

Motivation till viktminskning

TEST: Hur är ditt förhållande till socker?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen