Pulsträna dig smal

Oavsett om du springer, cyklar, ror eller simmar så kan pulsträning hjälpa dig att förbränna största möjliga antal kalorier under träningen. Det enda som behövs är ett minimum av förberedelser och en pulsmätare.

Kvinna pulstränar

Så gör du pulsmätaren till en del av din dagliga träning:

Pulsträning ger dig möjligheter att målinrikta träningen. Du kan välja att träna för att få maximal kaloriförbränning eller för att komma i form.

Det är inte bara elitidrottare som tränar varje dag som kan öka träningseffekten genom att använda pulsmätare. Även helt vanliga motionärer som tränar ett par gånger i veckan kan få stort utbyte av att använda den lilla siffermanicken.

Speciellt om du har begränsat med tid kan du med hjälp av pulsmätaren ge träningen ett kvalitetslyft som resulterar i enorma förbättringar. Förutsättningarna är att du använder pulsmätaren på rätt sätt. Du måste känna till några grundläggande parametrar, framför allt din vilo- och maxpuls.

Myter om kroppens kaloriförbränning

Det florerar många myter om när kroppen förbränner mest fett. Men faktum är att kroppen i stort sett alltid förbränner en blandning av fett och kolhydrater.

När man efter träningen ska räkna ihop hur många kilo fett man har förlorat, spelar det ingen som helst roll om det är det ena eller andra näringsämnet kroppen har förbränt mest av under träningen. Det enda som påverkar resultatet är nämligen hur många kalorier du har förbränt - och hur många du har fått i dig genom kosten. Med tanke på det borde ett idealiskt viktminskningsprogram uteslutande bestå av stenhård konditionsträning.

Men riktigt så enkelt är det ändå inte. Det finns vissa nackdelar i samband med den hårda träningen - bland annat ökad skaderisk - som gör att det inte är ändamålsenligt att träna hårt mer än en till två gånger i veckan. Vill du få optimal utdelning av din träning är den bästa lösningen att växla mellan korta, högintensiva träningspass och långvariga, lågintensiva träningspass. Båda delar förbränner en massa kalorier och gynnar därmed viktminskningen.

Det du däremot inte får göra är att träna kortvarigt och lågintensivt, om du vill gå ner i vikt så snabbt som möjligt. Undersökningar visar att i synnerhet kvinnor har en tendens att hålla igen under träningen, och därmed inte få ut maximalt antal förbrända kalorier av träningstiden. En pulsmätare om handleden avslöjar skoningslöst om träningsintensiteten är lagom hög eller för låg, och det är just därför som den har en mycket effektiv inverkan på fettförbränningen.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Mer om Kaloriförbränning
Kaloriförbränning

3 enkla steg till att förbränna fett

Kaloriförbränning

Det här gruppasset bränner flest kalorier

Kaloriförbränning

30-minutersprogram för en hög efterförbränning

Kaloriförbränning

6 myter om efterförbränning

Kaloriförbränning

Så mycket måste du svettas för dina snacks

Kaloriförbränning

Öka din viloförbränning med 4 enkla knep

Kaloriförbränning

Den här konditionsträningen förbränner flest kalorier

Kaloriförbränning

Därför kan du inte träna dig smal

Kaloriförbränning

Så enkelt boostar du din förbränning när du är på jobbet

Kaloriförbränning

4 tips till dig som drömmer om vältränade armar

Kaloriförbränning

Skräm bort kalorierna

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen