Förbränn mer genom att springa på gräs

Glöm upptrampade spår i skogen och tråkiga asfaltsvägar. Satsa på att springa på gräs istället, då ökar du din förbränning.

Springer du för att hålla vikten kan du med fördel springa en del av dina rundor på en gräsplan eller på något annat mjukt underlag. Det maximerar din kaloriförbrukning, visar en färsk studie.

En grupp försökspersoner fick springa i sex minuter i tre olika hastigheter på asfalt respektive gräs. Det visade sig att energiförbrukningen för varje tillryggalagd meter i snitt var fem procent högre när löparskorna landade på gräset jämfört med på asfalten.

Forskarna kom även fram till att kaloriförbrukningen per meter ändrade sig när farten ökade. Det tyder på att du också kan få ut mer av att springa din fasta runda i lite högre fart.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background