Förbränn mer genom att springa på gräs

Glöm upptrampade spår i skogen och tråkiga asfaltsvägar. Satsa på att springa på gräs istället, då ökar du din förbränning.

Springer du för att hålla vikten kan du med fördel springa en del av dina rundor på en gräsplan eller på något annat mjukt underlag. Det maximerar din kaloriförbrukning, visar en färsk studie.

En grupp försökspersoner fick springa i sex minuter i tre olika hastigheter på asfalt respektive gräs. Det visade sig att energiförbrukningen för varje tillryggalagd meter i snitt var fem procent högre när löparskorna landade på gräset jämfört med på asfalten.

Forskarna kom även fram till att kaloriförbrukningen per meter ändrade sig när farten ökade. Det tyder på att du också kan få ut mer av att springa din fasta runda i lite högre fart.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background