Experterna granskar metoderna

Det finns många bantningskurer som lovar snabb och smärtfri viktminskning. När kilona och det dåliga samvetet tynger är det lätt att falla för frestelsen och hoppa på första bästa diet. Men tänk dig för! De flesta kurerna är slöseri med både tid, pengar och energi.

bantningskurer

Monodieter

Grapefruktsdieten är ett exempel på en monodiet. En monodiet är en bantningsmetod som grundar sig på ett enda eller ett fåtal livsmedel. Den här typen av diet passiviserar aptitcentrum i hjärnan som kräver variation för att stimuleras.

Tillåter man sig själv att endast äta en enda sak, äter man automatiskt mindre än vad man skulle göra om man fick äta en varierad kost. Det innebär att man kan gå ner i vikt på vad som helst; ägg, korv, gurkor, bananer, kålsoppa och så vidare.
Nackdelen är att man inte orkar hålla det uppe särskilt länge. Man löper även risk att drabbas av sjukdom och undernäring, eftersom dieten långt ifrån tillfredsställer kroppens behov av näringsämnen.

Anti-kolhydratdieten

Den här kuren påminner i mångt och mycket om Dr. Atkins diet. Den bygger på en felaktig rädsla för kolhydrater och deras förmåga att stimulera frigörelsen av insulin i kroppen. I USA har dieten blivit mycket populär sedan Oprah Winfrey offentligt gick ut och stödde dieten.

De första dagarna går man ner mycket i vikt eftersom kroppen tömmer sina lager av kolhydrater. Dessa innehåller även mycket vatten. Det är alltså inte fett man förlorar. Dieten är ohållbar på sikt eftersom såväl hjärnan som musklerna föredrar kolhydrater som energikälla.

Zondieten

Zondieten är ännu ett amerikanskt påhitt. Grundtanken är att man går ner i vikt om man äter en viss andel protein, kolhydrater respektive fett. Om man äter en kost inom denna zon menar anhängarna att kroppen förbränner mer fett.

Zonen innebär att man ska äta betydligt mer fett och protein än vad man annars rekommenderar. Dieten innebär samma risker som Dr. Atkins kur och andra anti-kolhydratdieter. Det finns inget magiskt med kuren!

Sjukhusets ämnesomsättningsdiet

Dieter med sjukhusnamn har cirkulerat i årtal. Oftast har dieten inte något som helst att göra med sjukhuset i fråga.
Dieten ökar inte ämnesomsättningen, tvärtom är den undermålig när det gäller ett flertal näringsämnen.

Äta mindre

Få människor lyckas gå ner i vikt bara genom att äta mindre. Man måste ha en realistisk målsättning när det gäller kaloriintaget. Kalorier är vettigt att räkna i början av en bantningskur, som ett första steg i viktminskningen. Efter en tid måste man dock tänka mer långsiktigt.

Att bara bestämma sig för att äta mindre är som att ta ett gummiband och dra det längre och längre för varje dag. Förr eller senare brister det. Det blir samma resultat om man väljer att äta lite. För varje dag som går blir man hungrigare och hungrigare. Till slut får man nog och kastar i sig mat.

Vill man gå ned i vikt genom att äta färre kalorier, är man tvungen att följa en kostplan under en begränsad tidsperiod.

Blodgruppsdieten

Ät som din blodgrupp, är budskapet i en ny bok. Det är ett ganska raffinerat försök att lura överviktiga. Det finns inga vetenskapliga belägg för att man ska äta på ett bestämt sätt bara för att man har en viss blodgrupp.

BRA BANTNINGSKURER

Pulverdiet

Pulverdieter har ett oförtjänt dåligt rykte. Problemet är att många använder dem felaktigt. Många pulverprodukter innehåller dessutom för lite protein. Är dieten alltför proteinsnål förlorar man muskel- och organmassa istället för fett. När muskelmassan minskar försämras ämnesomsättningen och man går lättare upp i vikt efter kuren. Många gånger går man upp mer än man lyckats bli av med.

Grundtanken med pulverdieter är dock bra. Idén är att koncentrera alla livsviktiga näringsämnen i ett pulver som ger mycket få kalorier. Det innebär att man säkert och snabbt kan gå ned i vikt.

Ett bra pulver ska täcka dagsbehovet av protein, vitaminer, mineraler och kostfiber. Man ska alltså kunna avstå helt från vanlig mat.

Men en pulverdiet räcker inte för att komma tillrätta med övervikten. Dieten fungerar bra för att komma igång, men efter en tid måste man börja äta igen och då gäller det att INTE återgå till sina gamla matvanor. Man måste bygga upp nya kostvanor som bygger på principen om en väl sammansatt kost. Dessutom krävs motion. Man kan inte ändra sina mat- eller motionsvanor med en pulverdiet.

Lägger man inte om sina kostvanor efter kuren kommer man med största sannolikhet att gå upp de överflödiga kilona igen.

Fördelen med pulverdieter är att de är särskilt bra för att komma igång med viktminskningen. På den här typen av diet går man ner knappt två kilo i veckan. En pulverkur kan därför ge betydligt snabbare resultat än om man väljer att äta fettsnål kost. Pulverdiet lämpar sig i synnerhet för den som ska gå ner mycket i vikt. Den är även bra för den som behöver nå snabba resultat för att upprätthålla motivationen.

LÄS OCKSÅ: Pulverkur – är det verkligen effektivt för viktminskning?

Fettsnål kost

Metoden att dra in på fettet, men i övrigt äta som vanligt, har blivit mycket populär. Tyvärr är resultaten inte alltid lika goda. En genomgång av de vetenskapliga undersökningarna som gjorts på området visar att en fettsnål kost under några månader i genomsnitt bara ger en viktminskning på 2-3 kg. De individuella variationerna är stora, vissa går ner mycket, andra i stort sett ingenting.

Naturligtvis betyder detta inte att man ska låta bli att äta fettsnålt. Faktum är att fettsnål kost är det bästa sättet att förebygga övervikt. Det är däremot inte det effektivaste sättet för överviktiga att gå ner i vikt.

Naturligtvis kan man använda den fettsnåla kosten för att banta, men vill man gå ner mycket räcker det inte att skära ner på fettet. Man måste också vara observant på vad och hur man äter.

Kalorireducerad diet/Kostplan

Den här typen av dieter finns i många olika former. Grundtanken är att man följer en bestämd kostplan med noggrant föreskrivna mängder mat. Planen innehåller ett visst antal kalorier som ger viktminskning i lagom takt. En bra nivå för de flesta är 1 500 kalorier/dag. Femtonhundra kalorier är tillräckligt lite för att ge en relativt snabb och stor viktminskning, samtidigt som det är tillräckligt mycket för att täcka dagsbehovet av näringsämnen.

Man bör tänka på att få i sig tillräckligt mycket protein och kalk när man äter en kalorifattig diet. Vill man inte utöva den här typen av benhård diet resten av livet är kuren bara att betrakta som den första av två faser. Fas två handlar om att hålla vikten. Det gör man med en välbalanserad kost och rikligt med motion.

Räkna kalorier

Att räkna kalorier är en mer flexibel variant av den rigida kalorireducerande dieten. Med hjälp av en kaloritabell kan man sätta samman sin egen diet. Det är en bra metod, men man måste komma ihåg att dieten ska innehålla tillräckligt mycket protein, vitaminer och mineraler.

Bantar man med en kalorifattig diet baserad på mat istället för pulver kan det vara all idé att komplettera med en daglig multivitamin- och mineraltablett.

Pulverdiet i kombination med vanlig mat

Denna variant passar dem som gärna vill äta middag med familjen eller de som tycker att en vanlig pulverdiet är allt för tråkig. Många av de moderna bantningskurerna är baserade på att man ersätter måltiderna under dagen med pulver, medan man äter en vanlig måltid på kvällen.

Kvällsmåltiden ska innehålla rikliga mängder protein om man inte tar den fulla dosen pulver. Risken finns annars att man inte får i sig tillräckligt mycket. Den nyttigaste kvällsmåltiden består av magert kött (100 g) och grönsaker (hur mycket du vill). Köttet ger dig de proteiner du saknar och grönsakerna mättar.

Man kan också välja att ta en full dos pulver för att täcka dagsbehovet av näringsämnen och samtidigt unna sig själv något riktigt gott och förbjudet som en öl, en påse godis eller en kaka. Självklart kommer man inte att gå ner lika mycket som om man låtit bli. Men eftersom kaloriintaget trots allt är lågt, så går man ner i vikt även om man unnar sig lite extra. Takten blir dock långsammare.

Pulverdiet i sex dagar, mat den sjunde

Den här dieten har visat sig ha de bästa resultaten på sikt eftersom den är lätt att hålla. Tanken är att man håller pulverdiet, ev pulver i kombination med vanlig mat, sex dagar i veckan. Den sjunde dagen får man äta vad man vill. Självklart ska det helst vara något nyttigt och fettsnålt, men tillåt dig att frossa om det är det du behöver för att stå ut med ytterligare sex dagars pulverdiet.

DÅLIGA BANTNINGSKURER

Urskiljningsmetoden och Fit-4-life

Urskiljningsmetoden är utbredd i alternativa kretsar och en central del av Fit-4-life. Grundtanken är att man inte ska äta stärkelse och protein i en och samma måltid eftersom man menar att kroppen inte kan förbränna de båda ämnena samtidigt. Det är helt fel! Faktum är att det är en fördel att äta stärkelse och protein samtidigt. Stärkelsen ser till att en större del av proteinet används till att bygga upp muskelmassan och andra vitala processer, i stället för att förloras som förbränningsmaterial. Det blir även lättare att äta fettsnålt om man kan välja mellan såväl stärkelse- som proteinrik föda.

Dr. Atkins diet

Dr. Atkins diet är oerhört populär i USA - och mycket utskälld av experterna. Dieten går i stort sett ut på att man ska äta det motsatta av vad som rekommenderas. Man ska helt enkelt äta mer fett, även av det onyttiga mättade fettet. Samtidigt ska man äta mindre kolhydrater.

Det låter vansinnigt och det är det också! Om man inte räknar kalorier eller äter en mycket enformig kost är det högst osannolikt att man går ner i vikt på den här dieten. De flesta går upp.

Ytterligare en nackdel är att dieten inte täcker kroppens behov av vitaminer och mineraler. Den innehåller också alltför mycket mättat fett som ökar kolesterolhalten i blodet.

Grapefruktsdieten

Grapefruktsdieten har funnits sedan 30-talet då den kallades Hollywooddieten. På den tiden trodde man att grapefrukt innehöll ett särskilt fettförbrännande enzym, vilket resulterade i ett flertal bantningskurer som bygger på grapefrukt. Faktum är att grapefrukt inte alls innehåller något magiskt enzym. Å andra sidan går man naturligtvis ned i vikt om man uteslutande lever på grapefrukt. Grapefrukten innehåller få kalorier, är sura och tråkiga att äta i längden, så att man till sist inte orkar äta speciellt många. Speciellt nyttigt är det naturligtvis inte att banta med grapefrukt.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background