Kvinna står på en badrumsvåg i ett gult badrum.

Det kan vara en skrämmande upplevelse att ställa sig på badrumsvågen – men det behöver det inte vara.

© iStock

Den här veckodagen ska du väga dig

Det spelar en viss roll när du väljer att väga dig … och 3 andra tips på hur du bäst väger dig.

20 april 2016 av I FORM-redaktionen

Där är den. Den som avslöjar allt står där på badrumsgolvet. Men trots att du kanske har ett lite ansträngt förhållande till den kan du ändå inte låta bli att ställa dig på den.

Du kan dock göra badrumsvågen till din vän genom att följa 4 gyllene regler för hur du bäst väger dig.

Få snyggt set från Kari Traa + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

1. Väg dig en gång i veckan

… eller kanske en gång varannan vecka – så får du en mer realistisk bild av om din vikt är på väg åt rätt håll. Kollar du din vikt för ofta är risken stor att du landar på en siffra som inte känns så bra. T ex kan din menstruation påverka vikten, liksom en mycket salt lunch kan ge en missvisande bild.

2. Ställ dig på vågen på onsdagar

Din vikt kan variera med hela 2,5 kilo. Om dagen! Väg dig därför vid samma tidpunkt varje vecka – på morgonen, efter du har varit på toaletten – för att få den mest rättvisande bilden. Och gör det på onsdagar. En finsk studie har visat att vår vikt pendlar som minst mitt i veckan.

3. Var generös med siffran på vågen

Skona dig själv från besvikelser och lägg in en buffert kring din idealvikt. Drömmer du t ex om att väga 62 kg, så säg till dig själv att så länge vågen visar under 65 kg så är du nöjd. Gör livet lite lättare för dig själv.

4. Använd andra måttstockar

Notera siffran på vägen men lägg inte för stor vikt vid den. Känn istället efter hur dina kläder sitter och hur du känner dig i din kropp i det stora hela. Känns allt bra kanske det är så att din drömsiffra egentligen inte är vad du först trodde.

Hur räknar du ut ditt BMI-värde?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar