Bli smal - utan att räkna kalorier

Vill du gå ner i vikt utan att vara hungrig och räkna kalorier? Det kan du! Fokusera bara på att äta mer proteiner och rätt sorts kolhydrater. Det slår världens hittills största kostundersökning fast.

Proteiner och kost med ett lågt glykemiskt index är vägen mot en smal kropp, visar världens största kostundersökning.

Vilket föredrar du: Att äta mindre än du har lust och räkna kalorier för alltid, eller att äta dig mätt på kolhydrater och proteiner som håller blodsockret stabilt och strunta i räkenskaperna?

Den klara vinnaren i världens hittills största kostundersökning är just en kombination av kost med mycket proteiner och kolhydrater med lågt glykemiskt index (GI).

Resultaten presenterades i den internationellt erkända tidsskriften New England Journal of Medicine.

Nästan 2000 deltog

I studien deltog 772 familjer från åtta europeiska länder, totalt 938 vuxna och 827 barn.
De vuxna personerna i studien som åt många proteiner och mat med lågt GI lyckades hålla vikten. Deras överviktiga barn gick ner vikt bara genom att äta samma mat som föräldrarna, det vill säga utan att följa något viktminskningsprogram.

När studien började var nästan hälften, 46 procent, av barnen överviktiga. Det samma gällde bara 39 procent vid studiens slut.

Omvänt gav övervikt

De vuxna som åt omvänt, det vill säga få proteiner och kolhydrater med högt GI-värde, gick däremot upp i genomsnitt 1,67 kilo. Samma trend gällde deras barn och även om familjerna fick hjälp från dietister under testperioden.

Studiens resultat backar upp de matvanor som I FORM och iform.se har rekommenderat under många år; att det är de smarta och realistiska förändringarna i våra kostvanor som gäller för ett hållbart resultat.

Professor Arne Astrup och lektor Thomas Meinert Larsen från biovetenskapliga institutiomen vid Köpenhamns universitet har lett den stora undersökningen som ger nytt hopp till alla som kämpar med övervikt och tycker om att äta.

Blodsockret viktigt

De nya kunskaperna pekar också på vilken stor betydelse blodsockret har när det gäller en varaktig viktminskning.

  • Vi vet att både lågglygemisk kost och kost med mycket proteiner har en viktminskande effekt, var för sig, och i kombination förstärker de varandras verkning, säger professor Arne Astrup som ledde studien tillsammans med lektor Thomas Meinert Larsen vid biovetenskapliga institutiomen på Köpenhamns universitet.

Undersökningen tyder också på att de två fokuspunkterna bidrar ungefär lika mycket till framgångsrikt resultat.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Förebyggande

Uppblåst mage – SÅ blir du av med den!

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen