Är mat mer fettbildande om man äter den på kvällen?

Jag har flera gånger hört att man helst inte ska äta efter klockan 18, eftersom förbränningen blir långsammare på kvällen. Stämmer det?

Är mat mer fettbildande om man äter den på kvällen?

Jag har flera gånger hört att man helst inte ska äta efter klockan 18, eftersom förbränningen blir långsammare på kvällen. Stämmer det?

Svar

Nej, det är bara en myt, din förbränning beror inte på vad klockan är. När du hör talas om personer som har gått ner i vikt genom att inte äta efter klockan 18 beror det ofta på att de har slutat äta för nöjes skull, till exempel på kvällen när de tittar på tv.

Annars är det proportionerna mellan de kalorier du äter och dem du förbränner, som bestämmer om du går upp i vikt. Får din kropp färre kalorier än den behöver går du ner i vikt, så enkelt är det. Det har ingen betydelse när du äter kalorierna, så länge det finns kalorier kvar att inta för dagen.

Ett litet "men"

Det finns dock ett litet aber, nämligen att det inte är någon bra idé att spara alla kalorierna till kvällen och äta all mat då. Om du går och är hungrig under dagen blir du lätt trött, och då har du ingen energi för att vara aktiv. Och tar du dig ändå till träningen har du inte tillräckligt med energi för att ta i ordentligt. Båda delar minskar din förbränning betydligt jämfört med om du hade tillräckligt med energi för att vara effektiv på gymmet.

Ett fåtal stora måltider under dagen tär också på energiförbrukningen, den överfyllda magen gör att du känner dig frestad att ta en paus mitt på dagen eller eftermiddagen – och då missar du chansen att förbränna extra kalorier.

Receptet på en smal midja är därför att äta många små måltider under dagen samtidigt som du har koll på hur många kalorier du får i dig. Om du vill gå ner i vikt bör du nämligen äta färre kalorier än du förbränner de flesta av veckans dagar.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen