Ämnesomsättningen har sjunkit vid viktminskningen

Det finns många myter kring att ämnesomsättningen minskar drastiskt när du sätter igång att gå ner i vikt.

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >
Sanningen är dock att ämnesomsättningen sjunker relativt lite i takt med att du går ner i vikt. Undersökningar visar att för varje kilo du går ner i vikt, måste du räkna med att ämnesomsättningen i vila sjunker med 10 kalorier varje dag.

Anledningen är att din kroppsmassa är mindre än före viktminskningen och ju färre celler som ska hållas vid liv, desto mindre energi går det åt. Dessutom blir effekten av den träning och vardagsaktivitet som du utför varje dag mindre, och det väger mindre i den dagliga kaloribokföringen.

Anledningen är att i synnerhet viktbärande aktiviteter som löpning och spring i trappor kräver en mindre insats när du väger mindre.

Prova för skojs skull att ta på dig en 5-kilos ryggsäck och gå uppför trappan. Och gör sedan sak samma utan ryggsäck. Visst var det stor skillnad på hur jobbigt det var?

Så mycket minskar din kaloriförbrukning

En tumregel säger att du kan utgå ifrån att för varje kilo du går ner i vikt sjunker din kaloriförbrukning under fysisk aktivitet med 3–4 procent.

Omräknat till kalorier betyder det att om du går ner 5 kilo sjunker ditt dagliga energibehov med 50 kalorier på grund av den mindre kroppsmassan plus 50–100 kalorier för varje timmes fysisk aktivitet jämfört med före viktminskningen.

Konsekvensen blir att medan du hade ett bra kaloriunderskott som gjorde att kilona snabbt försvann när du påbörjade din viktminskning, är underskottet markant mindre nu när några kilo försvunnit. Vilket till sist resulterar i att viktnergången stagnerar.

Lösning

Du kan inte förhindra att ämnesomsättningen sjunker när vikten minskar. I gengäld kan du kompensera för situationen genom att öka mängden motion och minska kaloriintaget. Räkna med att du behöver motionera 15–20 minuter extra varje dag för vart femte kilo du går ner.

Eller alternativt ta bort en mängd mat som motsvarar 1 brödskiva, 3–4 frukter eller 125 gram potatis per dag. Om du gör det kan du fortsätta ditt planerade kaloriunderskott och uppnå önskad viktnergång.

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen