Ämnesomsättningen har sjunkit vid viktminskningen

Det finns många myter kring att ämnesomsättningen minskar drastiskt när du sätter igång att gå ner i vikt.

27 maj 2015 av I FORM

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >


Sanningen är dock att ämnesomsättningen sjunker relativt lite i takt med att du går ner i vikt. Undersökningar visar att för varje kilo du går ner i vikt, måste du räkna med att ämnesomsättningen i vila sjunker med 10 kalorier varje dag.

Anledningen är att din kroppsmassa är mindre än före viktminskningen och ju färre celler som ska hållas vid liv, desto mindre energi går det åt. Dessutom blir effekten av den träning och vardagsaktivitet som du utför varje dag mindre, och det väger mindre i den dagliga kaloribokföringen.

Anledningen är att i synnerhet viktbärande aktiviteter som löpning och spring i trappor kräver en mindre insats när du väger mindre.

Prova för skojs skull att ta på dig en 5-kilos ryggsäck och gå uppför trappan. Och gör sedan sak samma utan ryggsäck. Visst var det stor skillnad på hur jobbigt det var?

Så mycket minskar din kaloriförbrukning

En tumregel säger att du kan utgå ifrån att för varje kilo du går ner i vikt sjunker din kaloriförbrukning under fysisk aktivitet med 3–4 procent.

Omräknat till kalorier betyder det att om du går ner 5 kilo sjunker ditt dagliga energibehov med 50 kalorier på grund av den mindre kroppsmassan plus 50–100 kalorier för varje timmes fysisk aktivitet jämfört med före viktminskningen.

Konsekvensen blir att medan du hade ett bra kaloriunderskott som gjorde att kilona snabbt försvann när du påbörjade din viktminskning, är underskottet markant mindre nu när några kilo försvunnit. Vilket till sist resulterar i att viktnergången stagnerar.

Lösning

Du kan inte förhindra att ämnesomsättningen sjunker när vikten minskar. I gengäld kan du kompensera för situationen genom att öka mängden motion och minska kaloriintaget. Räkna med att du behöver motionera 15–20 minuter extra varje dag för vart femte kilo du går ner.

Eller alternativt ta bort en mängd mat som motsvarar 1 brödskiva, 3–4 frukter eller 125 gram potatis per dag. Om du gör det kan du fortsätta ditt planerade kaloriunderskott och uppnå önskad viktnergång.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar