Rustad för vinterlöprundan

På med löparskor, shorts, sport-bh och en topp – och så iväg! Det är superenkelt att komma iväg på en löprunda på sommaren, medan en löprunda på vintern kräver lite mer utrustning. Se här vad du behöver för att göra löprundan till en lek.

  1. Underställ
    Ditt underställ ska sitta tätt mot kroppen så att det kan absorbera svett, transportera den bort från kroppen och hålla dig torr. Hur tjockt det ska vara beror på temperaturen och hur frusen du är av dig.
  2. Mellanlager
    Det mellersta lagret kläder är det isolerande lagret som ska hålla kroppen varm och ta emot fukten från det innersta lagret.Välj en tätt sittande tröja i svettransporterande material. Många löpare klarar sig bra utan detta lager.
  3. Vindtätt lager
    Det yttersta lagret ska först och främst vara vindtätt. I stället för att investera i en tjock vinterlöparjacka som är för varm under de mildare vinterdagarna kan du köpa en tunnare jacka och komplettera med ett varmt mellanlager under de kyligare dagarna.
  4. Tights
    På benen har man som regel bara ett lager tjockare vintertights om vintern. Fråga gärna efter vindtäta tights i butiken. Du kommer att älska dem i den kyliga vinden!
  5. Löparstrumpor
    Vinterlöpning är ofta lika med våta fötter, så välj ett par löparstrumpor i ull. De värmer nämligen trots att de är våta. Leta efter en modell som når en bit upp på smalbenet så att du undviker glipor längst ner på benen.
  6. Trailskor
    Ett par trailskor med kraftiga dobbar och smutsavvisande yta är näst intill oumbärliga för vinterlöpare som älskar att springa i skogen. Välj ett par som påminner om dina vanliga löparskor till formen.
  7. Damasker
    Under de slaskiga dagarna kan ett par damasker bli dina bästa vänner.En damask hindrar vatten från att tränga ned i dina löparskor ovanifrån, så att dina fötter inte blir våta.
  8. Löparmössa/pannband
    En löparmössa är bra att ha under kyliga eller blåsiga dagar. 30–40 % av din kroppsvärme avges via ditt huvud, så utan mössa sjunker kroppstemperaturen. Om du blir för varm med mössa kan du använda ett pannband för att värma öronen.
  9. Löparhandskar
    Vissa använder dem aldrig, andra kan inte ens drömma om att springa utan dem. Det finns många olika varianter av löparhandskar. Titta eventuellt efter en modell med vindskydd som kan dras ut över fingrarna och skydda mot vinden.
  10. Pannlampa
    Om du brukar springa på kvällen eller tidigt på morgonen på småvägar utan ordentlig belysning, är en pannlampa bra att ha. Som bonus gör pannlampan dig mer synlig för bilister.
  11. Reflexer
    Springer du när det är mörkt ute får du inte glömma reflexer. Det är särskilt svårt att se dig i mörkret när det regnar eller snöar. En reflexväst är perfekt för att synas, men reflexband på både ben och armar är också bra.
De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Träningskläder
Träningskläder

TEST av sport-bh – så väljer du rätt!

Träningskläder

5 DETALJER: Kolla dessa innan du köper vinterlöpartights

Träningskläder

Löpartights – så här väljer du rätt

Träningskläder

Så här väljer du rätt träningstights

Träningskläder

Hur funkar kompressionsstrumpor?

Träningskläder

Bevara din löpglädje hela vintern – med rätt löpartights

Träningskläder

I FORM testar kompressionstights

Träningskläder

Vilka trosor är bäst att träna i?

Träningskläder

I FORM testar: Sportbehåar

Träningskläder

Få koll på utrustningen

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen