Hur undviker jag att fisa när jag gör yoga?

Det är pinsamt att fisa högt när man är på ett yogapass, men det är lätt hänt när man böjer och stretchar så mycket. Hur kan jag undvika det?

Du är inte ensam om att ha stört den stilla atmosfären i yogasalen med en liten ljudlig gasexplosion – och du får nog finna dig i att det kan hända lite då och då.

När du utövar yoga växlar du mellan att spänna dig och att slappna av, samtidigt som tarmarna knådas genom de olika positionerna. Det kommer att leda till att luft från tarmarna pressas ut ur kroppen – men du kan trösta dig med att det är samma sak för alla andra på yogapasset.

Du kan minska luftbildningen genom att äta lite strategiskt innan du tränar. Det handlar om att äta i god tid i förväg, helst tre till fyra timmar före yogapasset, så maten hinner förbrännas.

Ät en måltid som är mild och vänlig mot magen. Det kan till exempel vara fisk, kyckling eller yoghurt. Tillbehören får inte vara för grova, för kostfibrer främjar luftbildning. En grönsallad till fisken och frukt och nötter i yoghurten är mycket bra, medan kålsallad och en massa fullkorn bör sparas till efteråt. Tugga maten ordentligt.

Var extra noggrann med att dricka rikligt med vatten till de måltider innan du går på yoga. Vattnet gör det lättare för kroppen att smälta maten och minskar risken för luftfickor i tarmarna. Kaffe kan ge orolig mage och gasbildning för vissa, så drick hellre te timmarna innan du ska på yoga.

Yoga är bra för både kropp och själ. Här är yogaövningar på video och en guide till de bästa yogaprylarna.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Yoga
Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Annons

Fördelarna med yoga för alla aspekter av ditt liv

Yoga

Yogablock – så här använder du det

Yoga

8 avslappnande yogaövningar som får dig att varva ner

Yoga

Så gör du den perfekta solhälsningen

Yoga

Ny energi med yoga: Få vår stora specialutgåva

Yoga

Ska jag tvätta min yogamatta?

Yoga

Yoga för magen och själen

Yoga

Bli slank med yoga

Yoga

5 sköna skäl till att göra yoga ute i det fria

Yoga

Yoga för löpare: Så gör du övningen liten brygga

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen