Läs också

Ute på hal is

TIPS - gör skridskoåkningen roligare

9 juli 2015 av I FORM

Släpp fokus på din osäkerhet

I början känner många sig lite ostadiga och spända i kroppen. Vrister, vader och skenben kan kännas ansträngda. Ett knep är att koncentrera sig på något helt annat - Man kan t ex sjunga med i den höga musiken som spelas i en del inomhushallar, eller bara sjunga för sig själv. Övningarna är också ett sätt att fokusera uppmärksamheten på något annat än spänningen i kroppen

Hitta rätt kroppshållning

För att ta sig fram över isen så kraftbesparande som möjligt måste man ha en naturlig kroppsställning, dvs åka ganska upprätt, inte framåtböjd som hastighetsåkaren. Knäna ska vara lätt böjda och tyngdpunkten ska ligga på hälen. Höftema ska vara mjuka och följa med i rörelsen, medan överkroppen hålls rak.

Frånskjutet görs med hela foten och rakt ut åt sidan. Rörelsen kommer nästan av sig själv om man tänker på att pressa till med hälen. Efter frånskjutet får det fria benet avslappnat pendla, först utåt-bakåt, sedan framåt.

Hastigheten när man åker skridskor kan regleras på två sätt antingen lägger man mer styrka i varje skär genom att böja knäna mer och göra ett kraftigare frånskjut, eller också kan man öka tempot genom att helt enkelt ta snabbare skär.

Ta med en bra sittplats

Det är klokt att ta med sig något som man kan sitta på när man ska ta av och på skridskorna. Eller om man vill göra en liten paus då och då utan att bli kall om rumpan. Varför inte sommarens strandstol, den är perfekt.

Tomma fickor

Töm fickorna på alla hårda föremål innan du äntrar skridskobanan. En nyckelknippa i fickan känns t ex ordentligt om du faller på den. Det är också klokt att spotta ut tuggummit så det inte fastnar i halsen mitt i en piruett eller precis när du ska göra mål.

Skydda utsatts kroppsddelar

Är du nybörjare är det klokt att använda handleds-, knä- och armbågsskydd, alltså samma skydd som i rullskridskoåkning. Och cykelhjälm på barnen tills de känner sig trygga på isen kan rekommenderas.

Visa hänsyn

Tänk på att du inte är ensam på isen. Har du satt dig på rumpan så se dig alltid omkring åt alla håll innan du lägger händerna på isen för att resa dig. Och res dig upp fortast möjligt.

Från inline till is

Har du ett par inlines som sitter som gjutna på fötterna så vore det kanske en idé att bygga om dem till isskridskor. Ta av hjulen och montera i stället på en speciell isskena, finns i sportbutiker. Det tar inte mer än ett par minuter och så har du en välsittande skridsko.

Ta med varm dryck

En termos med till exempel varm choklad eller svartvinbärssaft är pricken över i en dag på skridskobanan. Drick gärna ur stora muggar - då får du samtidigt värmt dina frusna fingrar.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar