Sex tips för säkra långturer

1. Åk aldrig ensam

Nybörjare rekommenderas att åka med en organisation, där kunniga instruktörer lär ut isvett. De mer erfarna bör åka minst två, helst tre i grupp.

2. Ge dig aldrig ut utan livlina

Livlinan ska hänga utanpå ryggsäcken så att den är lätt att få tag i och snabbt kan frigöras utan att ryggsäcken behöver tas av.

3. Ispiken är ett måste

Så fort isen skiftar färg eller utseende gäller det att kontrollera den för att avgöra tjockleken. För detta krävs en ispik.

4. Glöm inte Isdubbarna

Isdubbarna är ett måste för att du ska kunna ta dig upp ur vattnet om isen skulle brista. De ska sitta lättåtkomliga, högt uppe om halsen.

Om du trillar i tar du en isdubbe i varje hand och hugger dem i isen så långt upp du kan nå.

5. Ryggsäcken - "skrinnarens flytväst"

Ryggsäcken ska innehålla torra ombyteskläder, packade i plastpåsar så att de inte blir våta.
Med midjerem fungerar ryggsäcken som en sorts flytväst.

6. Extra säkerhet med barn

Det är viktigt att tänka lite extra på säkerheten om man har barn med på isutflykten. Se till att de alltid är iförda både flytväst och hjälm.

Bra att ha med sig:

  • Täckjacka

  • Sittunderlag

  • Termos med varm dryck

  • Solglasögon
  • Knä- och armbågsskydd
  • Hjälm

  • Värmande plagg innerst

  • Vindtäta plagg ytterst

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background