Så enkelt är det att lära sig slalom

Moderna slalomskidor är lätta att svänga med, så redan efter en vecka i skidskolan är du relativt skicklig.

Om du tjuvstartar hemma med att göra benövningar, i synnerhet för musklerna kring knäet, och vridövningar för mage och rygg, blir du inte öm så snabbt.

Knäböj med parallella fötter på matta

Tränar:
Balans, framsidan på låren, skinkor och lårens baksida, mage och rygg.

Utgångsposition:

Stå med parallella fötter på en hoprullad matta med bra kroppshållning och med spända magmuskler.

Övningen:
Böj knäna tills de är i rät vinkel. Sträck till utgångspositionen. Titta rakt fram under hela övningen.

Upprepa:
4 gånger mycket långsamt. Därefter 4 gånger så snabbt du kan, 4 långsamt och 4 snabbt (totalt 16). Pausa 30 sekunder och gör de 4 x 4 övningarna 2–4 gånger till.

Slides med stopp

Tränar:
Yttersidan på höfterna, insidan på låren, balansen, mage och rygg.

Utgångsposition:
Stå med rak kroppshållning och titta rakt fram.

Övningen:
Ta ett stort steg åt höger och dra vänster knä upp mot magen. Håll balansen och räkna till 5. Ta ett stort steg åt vänster, dra upp höger knä, håll balansen, och räkna till 5.

Upprepa:
20 gånger.

Rotation på alla fyra

Tränar:

Armar och axlar, bröst, mage och rygg.

Utgångsposition:
Stå på alla fyra med händerna lite bredare placerade än axelbredd och ha naturlig svank. Pressa aktivt händerna mot underlaget.

Övningen:

Sträck upp höger hand mot taket. Titta efter handen och sträck ut armen helt. Återgå till utgångspositionen och upprepa med vänster arm. Spänn magen.

Upprepa:
20 gånger. Pausa i 30 sekunder. Gör ett set till.

Newsletter background