Hur väljer man snowboard

Finns det snowboards för olika nivåer som t ex nybörjare eller experter och vad är i så fall skillnaden?

Det är generellt mycket lätt att börja med snowboarding och därför tillverkas inga speciella nybörjarbrädor.
Som snowboardare ska du välja bräda efter temperament och intresse. Och det finns en mängd olika typer av brädor att välja mellan. Det finns något för alla:

Racebrädan används för piståkning och tävlingar i portar. Den typen av brädor är lika specialiserad som alpinskidor, dvs de finns i olika varianter för slalom, storslalom och störtlopp. På racerbrädor används hårda pjäxor - t ex skidpjäxor - och hårda bindningar där man inte kan röra ankeln.

Freestylebrädan är den absolut största kategorin och används i alla sammanhang, och därför står också brädor av den typen för cirka 95 procent av försäljningen i Skandinavien. Freestylebrädor har mjuka bindningar med hälkappa och mjuka pjäxor typ "moonboots" som ger ankeln stor rörlighet och gör det lättare att göra tricks. Formen på dessa brädor är "twintip", dvs nosen går lika mycket upp i båda ändarna så man själv kan bestämma vilken ände som ska vara främst.

Freeridebrädan är för fartdårarna i pisterna, även offpist. Midjan på brädan - den smalaste punkten uppifrån sett - har flyttats bakåt, vilket gör den lättare att svänga med. Det är en smal bräda så det är lättare att ta sig från sväng till sväng. En freeridebräda har hög nos och är därför bra i djupsnö. Åkare som bara är intresserade av off-pist använder ofta en längre freeridebräda.

Jibberbrädan är bred och som klippt och skuren till tricks i pisten. Snowboardåkaren kan stå med fötterna på tvären och uppnå god balans. Brädan har låg nos och tail och är nästan direkt olämplig i djupsnö.

Välj en snowboard som når till axlarna

  • 1: Längden anpassas efter åkarens längd, brädan ska nå till axlarna. Längden är densamma om du är nybödare eller mer rutinerad.
  • 2: Ju smalare snowboard, desto lättare i svängarna.
  • 3: Ju mjukare bräda, desto lättare är det att ta sig från en sväng till nästa.
  • 4: Ju mer midja (smal på mitten i förhållande till ändarna), desto fortare går det att svänga brädan.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background