10 tips

Bra att veta när pucklarna ska besegras.

9 juli 2015 av I FORM

  • Träna i vanliga pister

    Om du är nybörjare i puckelspisten så håll dig till en småknölig terräng i din vanliga pist och träna dig i att åka tvärs över backen.

  • Var energisk
    Du ska vara på hugget innan du börjar med puckelåkning. Vänta till slutet på semestern. Då är ömheten i benen borta och du känner att du har kontroll över skidorna.
  • Träna koncentrerat
    Träna maximalt två timmar om dagen. Tränar du mer blir du trött, skaderisken ökar och inlärningsförmågan sjunker.
  • Börja långsamt
    Inled varje pass i lugnt tempo. Du kan inte alltid lita på pistens utseende. När du märker att du har kontroll över skidor och spår kan du öka tempot.

  • Håll armarna mot dalen
    Överkropp och armar ska vara vända mot dalen. Då är det lättare att hålla grundställningen, dvs kroppen vrider inte från sida till sida så att du tappar kontrollen.

  • Se framåt i spåret
    Planera rutten två,tre pucklar i förväg. Då blir du inte överraskad av förändringar i underlaget.

  • En sak i taget
    Om du ska arbeta med tekniken kan du max tänka på en sak åt gången på turen ner över pucklarna. Om du försöker tänka på allting samtidigt går det galet.

  • Snökontakt ger kontroll
    Det som är svårt i puckelpisten är att hålla kontakten med snön. Men det är alltså bara när skidorna är på snön som du har full kontroll över dem. Låt benen böja passivt -"suga" pucklarna -och sträck dem explosivt.

  • Vanliga skidor är okej
    De fungerar fint i pucklarna. Först med skidor som är över två meter långa kan det bli problem.
  • Undvik styva pjäxor
    Pjäxorna får inte vara för styva och hårda, dvs tävlingspjäxor är inget för turister. Slutligen: det är viktigt att pjäxans plös sitter tätt in till skenbenet.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar