Lär dig 3 enkla magövningar

Här får du instruktioner till tre riktigt bra magövningar som du kan göra hemma.

Alla tre övningar kräver stora rörelser så att musklerna går från att vara nästan helt utsträckta till att vara nästan helt ihopdragna. Detta gör övningarna ännu effektivare.

h21. Sit-up på boll/h2
strongSå gör du:/strong
Sitt med korsryggen mot en stor träningsboll och fötterna i väggen med en skulderbredds avstånd. Lägg dig ner på bollen för att hitta balansen.

När du gör sit-upen på bollen ska du ta dig upp genom att böja överkroppen, inte genom att använda benen. När överkroppen är böjd, så mycket som möjligt, kan du välja att dra dig helt upp till benen om du vill ha med höftböjarna.

Du kan öka belastningen genom att rulla längre bak på bollen innan du börjar eller genom att hålla en vikt mot brösten. Du kan också öka svårighetsgraden genom att ha fötterna tätare ihop.

strongDärför är den så bra:/strong
Sit-upspå boll är effektiva eftersom de både tränar stabilitet i kroppen och för att du har möjlighet att lägga på extra vikt. Detta är alltså en övning som du kan göra alltmer krävande i takt med att du får starkare magmuskler.

h22. God morgon sit-ups/h2
strongSå gör du:/strong
Ligg på en matta på golvet med räta ben och armarna rakt upp i luften (eventuellt med ett par hantlar, en medicinboll eller en viktstång i händerna).

Målet är att komma upp i sittande ställning och det kan du bara göra på ett sätt; genom att rulla upp. Du ska först böja den översta delen av magen, därefter den nedre delen och slutligen höftböjarna.

strongDärför är den så bra:/strong
Den här övningen är bra eftersom du tvingas använda magen för att komma upp. Om överkroppen är rak när du ska upp, är det omöjligt att göra övningen, därför behöver du rulla upp. Som en bonus tränar den här övningen stabilitet och smidighet i dina baklår.

Övningen kräver inte speciellt stort motstånd så den är enkel att göra hemma. Du kan börja utan vikter och därefter börja med ett par 1,5-liters PET-flaskor.

h23. Sittande crunch/h2
strongSå gör du:/strong
Sitt på en stol och använd elastikband. Ta tag i banden och ha händerna i höjd med öronen eller pannan.

I startpositionen ska du hänga över så att magen är så utsträckt som möjligt. Håll höften stilla och böj överkroppen gradvis, höften sist.

strongDärför är den så bra:/strong
Den här övningen gör det möjligt att träna magmuskler (och höftböjare) med ett stort rörelseutslag och varierande motstånd så att du kan öka vikten i takt med att du blir starkare.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Styrketräning
Styrketräning

Kom till ro med mild motion innan läggdags

Styrketräning

Börja din dag med 10 min mild morgonmotion

Styrketräning

Så här blir din styrketräning effektiv

Styrketräning

Så tränar du med maskinerna på gymmet

Styrketräning

Träna effektivt med hantlar

Styrketräning

Därför är det så viktigt för kvinnor att styrketräna

Styrketräning

5 grundrörelser som din styrketräning bör innehålla

Styrketräning

Är du redo för en träningsutmaning?

Styrketräning

8 veckors bootcamp: Kom i ditt livs form

Styrketräning

Bootcamp: 8 veckors träningsprogram

Styrketräning

Träna på 10 minuter: Här är träningsserien som stärker hela kroppen

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen